Extra rustdag en eerste dagen in Ivoorkust

Di 11 dec | Stage 49: Bush Camp – Man (92 km)

Een kort ritje en dan een rustdag. Het blijft gevaarlijk zo te denken. De eerste 15 km nog “dirt” en daarna moet het asfalt worden. Het blijkt mee te vallen en na 15km in het stadje Danone proberen een lokale simkaart te krijgen en wat data te kopen. De simkaart vervangen is niet moeilijk maar het opladen met data neemt meer dan half uur in beslag. Daarna over een weg waar nog heel wat stukken asfalt ontbreken. Na 40 km tijd voor een pauze en na 60 km al lunch. We zijn een van de laatsten. Een groot aantal heeft of de lunchtruck of de dinnertruck genomen om snel bij hotel te zijn om een kamer te boeken. Ikzelf heb via booking.com een kamer gereserveerd maar dat is geen garantie dat ze die gereserveerd houden als er een tda invasie komt. Heb wel een van de vroege vertrekkers gevraagd dat in de gaten te houden. Als ik rond een uur aankom krijg ik mooie kamer ter beschikking waar airco werkt, er stroom is en warm water. In Ivoorkust lijkt levensstandaard toch iets hoger dan in Guinea.

Ma 10 dec | Stage 48: Nzerekore – Bush Camp (117 km)

Een dag waartegen ik van tevoren een beetje opgekeken heb. Van de 117 km zijn er 74 niet over asfalt. Bovendien moeten we 1300 meters in totaal klimmen. Ik begin er met frisse moed aan. Dat mag ook wel als je 2 dagen niet gefietst hebt. De eerste 42 kilometer zijn geasfalteerd. Eerst dwars door Nzerekore waar het om zeven uur in de ochtend al behoorlijk druk is. Daarna gaat het op en af. We zien hier auto’s passeren die zo volgepakt zijn dat je bang bent dat de hele lading eraf valt. Bovendien zit iemand er nog bovenop of hangt er ergens achteraan. Levensgevaarlijk. Ook de taxi die we 2 dagen geleden hadden bleek de eerste 5 km ook nog twee personen op het dak te vervoeren. Ik merkte het pas toen de taxi even stopte en er twee van het dak sprongen.

Na 40 kilometer komen we door Lola waar het een drukte van belang is (er is markt) en waar het een kunst is om om met je fiets doorheen te komen. Motoren, auto’s en kruiwagens blokkeren je weg constant. Lukt uiteindelijk toch. Daarna begint het onverharde gedeelte. In het begin valt het erg mee. Een nieuwe brede grindweg die uiteindelijk geasfalteerd moet worden maakt dat je met redelijk tempo verder kunt. De weg is nog in aanleg en regelmatig omleidingen. Na 65 kilometer lunch in prachtig bamboebos.

Na de lunch is het gedaan met de grindweg. Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe weg maar de oude weg met veel korte steile klimmetjes van meer dan 10% stijging vraagt extra energie. Zeker nu het rond de 35 graden is geworden. Alleen de eerste 2 uren waren lekker koel onder de 20 graden.Het vrachtverkeer dat aan de nieuwe weg werkt geeft zoveel stof dat je even niets meer ziet en geen adem krijgt.

Na 80 km afscheidsstempel van Guinea halen en een kilometer verderop Ivoorkust binnen zien te komen. Hele kleine grensovergang waar ze zich een ongeluk schrikken als zoveel mensen tegelijk de grens overkomen. Toch gaat het redelijk snel. Daarna nog ruim 35 moeilijke kilometers. Ook hier wordt aan de weg gewerkt. De laatste kilometers is een kwestie van aftellen. Rond half vier binnen en dat betekent ruim acht uur onderweg. De dinnertruck met alle bagage is overigens maar net voor ons binnengekomen. De kampeerplek is een plek die gebruikt is of wordt voor de aanleg van de weg. Er is ruimte en een beetje schaduw.

Zo 9 dec | Stage 47: Soccerfieldcamp – Nzerekore (50 km)

Deze rit heb ik dus zelf al gisteren per taxi afgelegd. Er zijn vier personen die in het hotel ontbijten. Heel eenvoudig maar wel met een omelet. Al om negen uur arriveren de eerste rijders. De lunch truck serveert de lunch bij het hotel. Het hele kampement is achter het balkon van mijn appartement. Heel gezellig en alles heel dichtbij. We kunnen weer gebruik maken van de faciliteiten van de tda organisatie en die zijn beter en sneller dan die van het hotel.

Voor de rest van de dag gebruikelijke activiteiten zoals wassen (door hotel), geld halen, fietsonderhoud en wat drankjes halen. Voor het geld pinnen met motortaxi naar een bank waar de maximale opname weer 400.000.00 Guinee franc is ofwel 40 euro. Mijn been althans een van de wondjes vraagt doktersaandacht en het advies is een antibiotische crème te gebruiken. Moet ik wel zelf proberen ergens te bemachtigen. Wederom met motortaxi terug naar centrum Nzerekore naar een apotheek. De enige winkel met moderne uitstraling en schone en hygiënische omstandigheden. Men kan mij onmiddellijk de gevraagde crème leveren. Hopelijk helpt het ook nog. Aangezien iedereen heel vroeg op de kampeerplek was zou je bijna denken dat het voor iedereen een rustdag is. Het blijft een normale fietsdag met soep in de middag en om zes uur diner. De ridersmeeting kan ik vanaf mijn balkonnetje volgen. Heel speciaal.

Za 8 dec | Stage 46: Rover Camp – Soccer field Camp (117 km)

Nadat de bagage gisteren was aangekomen konden we ons tentje proberen ergens op te zetten op een veld waar men ons dacht te helpen door het veldje plat te branden. Maar op zo’n geblakerde plek sta je niet fijn met een tentje. Aan de rand van het veldje met een schop geprobeerd de dorens en takken te verwijderen maar dat lukt maar half. Ik sta vlak bij een niet onmiddellijk zichtbaar groot rond gat van wel een meter breed dat zeker meer dan 10 meter diep is. Voor in de nacht erg gevaarlijk en zekerheidshalve markeer ik het maar door er een emmer voor te zetten. In de nacht struikelt een enkeling over een van mijn scheerlijnen . Ik blijk op een paadje te staan richting bushtoilet. Al in de avond koelt het goed af en alles wordt nat. In de ochtend een natte buiten en binnentent inpakken. Ik heb besloten samen met twee anderen een dag met de dinnertruck mee te gaan en dan een taxi te nemen naar Nzerekore waar een hotel is zodat ik een extra rustdag heb. Ik kan dan mijn natte spullen drogen. Ik heb nu in de ochtend alle tijd en het duurt even voor het kampement is opgebroken en alles weer is ingeladen en de fietsen op de truck zijn bevestigd. Er zijn in totaal 8 personen die meegaan in de truck. Daarvan zijn er zes die zich ziek voelen en niet kunnen fietsen. Het is toch al twaalf uur alvorens we onze volgende kampeerplek bereiken. Een veldje dat ze hier een voetbalveld noemen.

Voor mij nu zaak met mijn bagage in Nzerekore zien te komen. Zodra de dinnertruck ergens arriveert om kampement te maken dan stroomt de plaatselijke bevolking toe en zijn er altijd mensen die je verder kunnen helpen. Zo ook nu. Een taxi is hier niet. Wel een motortaxi. Er worden er drie gebeld. Een van hen neemt mijn zware tas voor zich op zijn stuur en ze brengen ons een paar kilometer verderop naar een plaatsje waar wel een taxi beschikbaar is. Van daaruit met zijn drieën verder naar Hotel Mont Nimba in Nzerekore. Via mijn Google Maps moet ik de taxichauffeur wel aanwijzingen geven waar hij precies moet zijn.

Het hotel heeft prachtige kamers en er is veel ruimte, maar in Guinee blijft het behelpen met voorzieningen. Alleen stroom van 19.00 uur tot 02.00 uur. Geen WiFi en geen warm water. Maar de omgeving is schitterend. Het hotel heeft een restaurant waar het de nodige tijd duurt voor iets klaar is. Voor bier of wijn moeten we terug naar een winkel in centrum. Het is een plaats van meer dan 100.000 inwoners met krankzinnig veel taximotoren. Eerst met motortaxi terug. Als ik om witte wijn vraag komt de baas na een half uur terug van zijn huis en laat triomfantelijk de witte wijn zien. Het is een fles champagne. Ook lekker. De frites met wat vlees laat in het hotelrestaurant lang op zich wachten terwijl we de enige drie gasten zijn, of misschien wel omdat we de enige drie gasten zij.

Advertenties
Categorieën: Uncategorized | Een reactie plaatsen

Berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: