Boababs in de bush

Zo 18 nov | Stage 30: Tambacounda – Cows Camp 115 km

De hotelkamer met airco is een luxe. Als je de kamer goed koud maakt hoop je de muggen buiten te houden. Dat blijkt toch niet het geval. Vier keer eruit om mug te vangen. Ook nog gebeten door zogeheten bedbug. Die bijt je zonder dat je het voelt en zuigt dan bloed. Goed te zien op mijn laken. Vandaag niet zo’n lange rit. We gaan weer naar het zuiden en hopelijk wat wind mee. Ik wil voor twaalf uur, voordat de echte hitte komt over zijn en vertrek om 07.00 uur meteen na ontbijt. Na 10 km draaien we naar het zuiden maar het is windstil en bewolkt. En nog belangrijker bijna geen verkeer en wel goed asfalt. Wel heel lange saaie rechte wegen. Na bijna 40 km passeer ik de Gambia rivier over een gladde ijzeren brug. Oppassen geblazen. Ik kom na 70 km als eerste bij de lunch aan en dat is ook het geval als ik de kampeerplek gelijktijdig met dinnertruck bereik. Interessant om te zien hoe met vele handen het kampement wordt opgebouwd.

Het is 11.15 uur en mijn doel heb ik wel bereikt. In de eerste vier uur is de temperatuur van 18 graden naar 33 graden gestegen. Daarmee houdt het op want het blijft zwaar bewolkt met af en toe een enkele druppel regen. Voor de rest mij proberen te vermaken. Dat is nadeel van vroeg aankomen. Een ander nadeel van hard fietsen was dat ik in een been kramp kreeg. Dat was me tot nu toe bespaard gebleven. In de omgeving valt niets te beleven en er loopt veel plaatselijke jeugd rond. Ik blijf maar liever wat dicht bij mijn tent.

 

Za 17 nov | Stage 29: Baobabs Camp – Tambacounda (145 km)

Ik had de laatste zin van mijn verslag van gisteren nog niet opgeschreven of de luidsprekers van de moskee werden vol opengedraaid. Bijna twee uur duurden de zeer eentonige gezangen. Hoe hou je het vol? Hetzelfde kun je je ook natuurlijk afvragen als je uren achter elkaar fietst. Het blijft de hele nacht benauwd warm. In de ochtend meteen vroeg weg. Des te koeler en des te minder wind. Het blijft druk vrachtverkeer en wat zijwind. Het devies blijft veel drinken. Met het uur stijgt de temperatuur 4 graden. Om 07.00 starten we met 18 graden. De eerste drie uur tot de lunch is er goed te fietsen. Na twaalf uur loopt temperatuur op tot 43 graden op de fiets. Dat is niet meer gezond. Om de 10 km stoppen we om te drinken of we kopen wat te drinken. De snelheid passen we aan maar het blijft moordend heet. Na 141 km zouden we er moeten zijn, maar de ons op dat moment passerende lunchtruck rijdt nog door. We denken dat die de route wel kent. Dus niet. Rijden we nog eens 5 km extra. Gelukkig ligt er een hotel naast de kampeerplek waar ik een kamer heb gereserveerd. Heerlijke douche en airco. Dat laatste zal hopelijk mijn slaap ten goede komen.


Vr 16 nov | Stage 28: Bush Camp – Baobabs Camp (112 km)

Het blijft heel lang warm in mijn tentje en dat bevordert de nachtrust niet. Toch nog na twaalfen wat geslapen. Na de gebruikelijke pap snel op weg want de temperatuur is nog maar 20 graden. Bovendien bewolkt en matige wind schuin tegen en die in de loop van de ochtend wel sterker wordt. Het verkeer is minder druk dan gisteren maar nog steeds gevaarlijk als grote vrachtwagens passeren. Als ze dezelfde kant opgaan valt de wind even weg en wordt je een beetje meegezogen. We komen door wat dorpjes en daar is armoe troef. Weinig stenen huizen en veel golfplaten. Veel zand en troep. Alleen de hoofdweg de N1 is geasfalteerd voor de rest elke zijweg een zandweg. Wat wel opvalt is hoe kleurrijk en goed de vrouwen zijn gekleed. Een grote tegenstelling met de omgeving.
Al voor tien uur bij de lunch.

Na de lunch loopt de temperatuur snel op van 30 naar 38 graden. Rustig blijven fietsen en veel drinken. Al op tijd op een kampeerplek met prachtige Baobabs. Ik herinner me een boek uit mijn jeugd: ” Onder de Baobab” en daar kampeer ik nu. Wel weer heel veel belangstelling van lokale bevolking. Het nabijgelegen dorpje heeft alleen maar hutten en een moskee waar we regelmatig van genieten.


Do 15 nov | Stage 27: Dakar – Bush Camp (125 km)

We moeten vandaag al om 6 uur in de bus zitten omdat we vanwege verkeersdrukte Dakar per bus Dakar verlaten. Dat betekent voor mij om half vijf opstaan en om 5 uur tas in truck doen en fiets brengen. Die worden in aparte truck vervoert. Meteen ontbijten en uiteraard afscheid nemen van Marjet en Anke die ons precies om 6 uur uitzwaaien. Bij het ontbijt mis ik ineens een noodkroon die mijn tandarts twee dagen voor vertrek nog had geplaatst. Een dag tevoren ook al eens los in mijn mond aangetroffen en met wat geluk weer teruggeplaatst. Nu doorgeslikt en ga er niet meer naar zoeken. Fijne dagen met Marjet en Anke en nu weer fietsen waar ik ook voor gekomen ben.

De busrit duurt meer dan twee uur en daarna over nog steeds drukke weg met veel vrachtwagens na ruim 3 dagen weer fietsen. Er is wat zijwind maar die hoort bij de normale bedrijfsrisico’s. Het verkeer is veel hinderlijker, vooral als er gelijktijdig tegemoetkomend verkeer is en achteropkomend verkeer. Sommige vrachtwagens blijven achter je, maar je hoort aan de manier van toeteren dat je moet maken dat je moet maken dat je van de weg afgaat naar een naast de weg lager gelegen zijkant met heel slecht asfalt. Na 100km wordt de verkeersdrukte iets minder. Hoewel het redelijk bewolkt is toch 35 graden. De ochtend was heel aangenaam begonnen met 21 graden. Het blijft benauwd. We kamperen vlak naast de weg en een vlakbij gelegen zoutmeer. Ook bij een dorpje met hutten. De plaatselijke jeugd vergaapt zich aan ons.

Advertenties
Categorieën: Uncategorized | Een reactie plaatsen

Berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: