Cruising the coast

Zo 21 okt | Stage 8: Oasis Camp – Cliff Camp (151 km)

Een hele afstand vandaag af te leggen. De eerste twee uur zijn qua temperatuur het fijnst om te fietsen. In de woestijn koelt het goed af. Maar net 10 graden als we starten. In het begin geen wind daarna wat wind mee zodat ik al na ruim 3 uren lunch op 80 km bereik. Het is fijn om bij de eersten de lunch te zijn en het nog niet druk is. Over het algemeen valt dat ook wel mee. In totaal zijn er 31 rijders die de hele tour doen. Daarnaast momenteel 6 rijders die een sectie doen (er zijn 4 secties in totaal) en vervolgens nog 12 stafleden. In totaal een gezelschap van 49 mensen. Een grote groep vergeleken met het aantal deelnemers aan de Silkroute 2 jaar geleden, maar toch nog redelijk overzichtelijk.

Na de lunch nog 70 km en dat is reden om 2x een stop te maken voor een colaatje. Je moet blijven drinken. Ik vergeet het wel eens. Na de lunch is temperatuur tot meer dan 30 graden opgelopen. Veel vrachtverkeer op de enige weg die er is. Als er een tegemoetkomende vrachtwagen aankomt is het goed opletten of er van achteren ook niet een komt. Eenmaal bijna van de weg gereden. Kon nog zijkant in. Daar is het wel onverhard. Laatste 20 km weer langs de oceaan met wind in de rug. Om 3 uur op een cliff van de oceaan tentje opzetten. Een bijzondere plaats.

Za 20 okt |Stage 7: Erkonte Park – Oasis Camp (98 km)

Als je geen tent hoeft in te pakken kun je wat later opstaan. Toch nog 06.30 uur. Als ik om half acht weg rijd kijk ik uit over een nog wat mistige oceaan. Er is nog geen verkeer en een goede asfaltweg gaat op en neer op zo’n 50 meter van de oceaan. Het ruisen van de oceaan is goed te horen. Het is nog lekker fris. Een moment om te onthouden. Na 20 km gaan we wat meer het binnenland in en gaan we door de Anti Atlas. Vanwaar die naam weet ik niet maar voor een fietser zijn het heel veel pittige klimmetjes terwijl ik mij op een gemakkelijk ritje had voorbereid. Bovendien nogal wat wegwerkzaamheden met slecht wegdek. De route is schitterend. Na 65 km al bijna 1000 meter geklommen. Dan is er gelukkig lunch. Het begint steeds woestijnachtiger te worden. Na 73 km rijden we door de plaats Guelmin die ook wel de poort naar de woestijn wordt genoemd. Na de lunch rijden we over wat grotere weg met meer verkeer en wat wind opzij. De wind neemt toe maar al in begin van de middag op campsite met palmen en water en dus oasis wordt genoemd.

Onze mecanicien Doug had me beloofd mijn achterrem te zullen repareren maar hij is pas laat binnen omdat hij als sweep fungeerde. Iemand van de staf die er voor zorgt dat geen van de rijders blijft hangen onderweg. Desondanks toch aan de slag. Een hele klus om hydraulische rem te repareren. Er zat lucht in de kabel. Voor het donker wilde hij klusje klaren en liet zijn eten er zelfs voor staan. Morgen weer met goed functionerende rem op pad.

Vr 19 okt | Stage 6: Agadir- Erkonte Park (138 km)

Eerst ervoor zorgen dat ik met mijn twee grote tassen van het hotel naar de camping kom. Het is vlakbij maar ik heb wel een taxi nodig om 06.30 uur. Ontbijt in hotel was nog niet klaar. Toch koffie en wat brood kunnen krijgen. Met behulp van portier taxi gecharterd. Omdat het steeds later licht wordt ontbijt kwartier later. Tevoren wordt nog eens eerst melding gemaakt van het ongeval van Eriberto en hoe het met hem is. Eind van de week mag hij terug vliegen naar Italië. Het beeld van zijn val komt nog regelmatig boven.

We rijden eerst Agadir uit over heel brede wegen met veel verkeer. Er is in begin nog een fietsstrook. Later blijft er niets voor een fietser over. Na 50 km rustiger en veel smallere weg met slecht asfalt. De weg is nauwelijks breed genoeg voor een bus of vrachtwagen. Het blijft opletten. Na de lunch richting oceaan. Daar rijden we lange tijd langs. Prachtig uitzicht. Wel telkens op en af. We zouden daarmee vandaag 1500 hoogtemeters moeten overbruggen. Mijn Garminmeter komt niet verder dan 900 meters. De camping heeft heel veel ruimte en ook tenthuisjes. Daar kies ik voor nu het nog kan. Komende dagen kamperen in de woestijn. Vanaf de camping prachtig uitzicht op de omgeving en de wijdse oceaan die goed te horen is.

Do 18 okt | Rustdag in Agadir

Zoals elke rustdag, althans als die in een hotel wordt doorgebracht, eerst rustig ontbijten. Daarna wasje, onderhoud fiets en wat inkopen. De komende 6 dagen uitsluitend kamperen. In de middag wat rondgefietst door Agadir. Toen ik er gisteren aankwam viel mij op hoe modern de stad eruit ziet met veel hele brede wegen en goed onderhouden gebouwen. Nu heb ik gelezen dat op 29 februari 1960 de stad totaal verwoest werd door een aardbeving en er 18.000 doden zijn gevallen. De stad is totaal nieuw opgebouwd. Ik heb geprobeerd wat van dat verleden te achterhalen door er doorheen te fietsen, maar de oude stad was niet te achterhalen.

Toen ik aan het eind van de middag de informatie over de routes van de komende dagen wilde ophalen bleek ik een lekke band te hebben. Erger was dat ik mijn handpompje dat ik meende bij me te hebben niet in mijn tasje had en ook nergens anders in mijn bagage. Daarmee afhankelijk van andere rijders. Nu maar hopen dat ik geen nieuwe lekke banden krijg.

Wo 17 okt |Stage 5: Taroudant – Agadir (87 km)

Mijn kampeerplekje is wel mooi, maar de ondergrond kon vlakker. Of daar mijn matige nachtrust is te wijten of aan het felle licht bij mijn tent maakt weinig meer uit als het eenmaal ochtend is. Mijn snelheid in de routine van aankleden, inpakken en tent afbreken neemt toe. Al klaar een half uur voor ontbijt dat om 07.00 klaar staat. Als ik iets voor half acht vertrek( en ik ben niet de eerste) is het nog niet echt licht.

In rustig tempo en over goed asfalt op weg naar Agadir. Eriberto, een Italiaan die nagenoeg gelijk met mij is vertrokken en met wie de communicatie in het Engels niet altijd even gemakkelijk verloopt, haal ik na 5 km in. Ik rij rustig tempo en hij blijft 15km achter mij rijden en neemt dan over voor 10km waarna ik weer aan de beurt ben. Na 52 km wanneer ik op kop rij raakt hij met zijn voorwiel in mijn achterwiel. Een enorme klap achter mij en ik kan stoppen zonder te vallen. Eriberto ligt er met zijn linker arm heel beroerd bij. Met zijn rechterhand pakt hij zijn linkerarm naar zich toe. Het is goed te zien dat zijn linkerbovenarm is gebroken. Verder bebloed hoofd en geschaafde knie. Ik heb de telefoonnummers van de dokter en toerleider de eerste dag gefotografeerd. Die terug te vinden lukt me eerst niet. Gebruik bovendien 2 telefoons , een met lokale simkaart en mijn eigen telefoon. Het nummer van toerleider blijkt niet te kloppen en eindelijk weet ik Tom, onze arts te bereiken. Het duurt dan nog een hele tijd voor hij is gearriveerd. Gelukkig komt Italo een andere Italiaan voorbij, en dat helpt bij de communicatie. Uiteindelijk met auto van toerleider naar ziekenhuis in Agadir gebracht waar hij dezelfde aan aan gecompliceerde bovenarmbreuk is geopereerd. Voor hem is de toer over. Heel triest. Het is gebeurd in een split second.

Alles bij elkaar heeft het zeker een uur geduurd. Ik ga in mijn eentje verder en blijk nog wel even onder de indruk van het gebeuren, hoewel ik mij zelf niets kan verwijten. Van een tweetal anderen hoor ik dat ze met Eriberto hadden gereden en hem er voor gewaarschuwd hadden niet naast het achterwiel te rijden, maar er achter te blijven. Zo’n gebeuren blijft je toch even bezig houden.

Na de lunch nog redelijk wat klimmen in steeds warmere omstandigheden. We kamperen op de internationale camping van Agadir vlak bij het strand. Ik geef de voorkeur aan een vlak ij gelegen hotel en ik ben niet de enige. Met een tiental rijders aan een hele grote boulevard met zicht op de oceaan prima maaltijd gehad.

Advertenties
Categorieën: Uncategorized | Een reactie plaatsen

Berichtnavigatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: