Rockies in zicht!

Vr 16 juni: Extra rustdag in Jasper

Meer dan 10 uur geslapen en dat moet wel een jaar geleden zijn dat ik dat voor het laatst deed. We zitten met ons hotel aan de buitenkant van Jasper en voor het ontbijt weet Lieke een leuk adres in Jasper. Wel een eindje lopen. Ondertussen kan ik echt wakker worden. De bakkerij waar we zitten voor een broodje en koffie heeft heel veel aanloop. De rij staat bijna buiten. Daarna shoppen voor betere regenkleding, polypreen handschoenen, regenbroek en echte regenjas. Outdoor winkels in overvloed. Hopelijk heb ik ze niet nodig. Tegen 11.00 uur komt de TDA-Van aan en hebben we weer de beschikking over onze tassen. Eerst tentje drogen op de parkeerplaats. Ook overige rijders komen na een tijdje binnen. Er is wel af en toe een buitje maar het weer valt mee. Ik probeer voor de volgende dag een golftijd te reserveren maar helaas is er een toernooi. Dan maar naar de US Open kijken op televisie.

Do 15 juni: McBride – Mt Robson – Jasper (167km)

In de avond en nacht behoorlijk wat regenval. Het gesnurk hoor je dan ook minder. Wel een heel natte tent inpakken. Wilma de kokkin heeft een heerlijke porridge met veel fruit gemaakt.Het lijkt een normale fietsdag te worden : droog, 7° en wind tegen. De omgeving waarin we fietsen is schitterend met prachtige uitzichten op besneeuwde bergen en niet zoveel verkeer. Wel heb ik me aangeleerd om niet meer op de rijbaan te fietsen maar uitsluitend aan de zijkanten die meestal redelijk breed zijn maar ook regelmatig met veel troep. Als er twee rijbanen zijn en dat is als de weg met meer dan 2% stijging omhoog gaat dan is de zijkant vaak te smal en kun je de rechterrijstrook wel gebruiken. Het blijft uitkijken. De tocht vandaag is gepland naar Mt Robson op 77km en de lunch is op 67km. Vlak daarvoor komen we bij het bordje met 1000 km. Die afstand hebben we op deze highway 16 al afgelegd.

Als we bij de lunch zijn stelt Lieke voor vandaag door te rijden naar Jasper bijna 90 km verderop. Daar moet ik me mentaal even op instellen. Het is nog vroeg en vandaag blijft het droog, terwijl er een koude nacht en regen wordt voorspeld. Alleen nog zien of ik in mijn fietstasje ook nog wat kleren mee kan nemen. Lieke heeft een rugzakje en ik krijg ook voldoende spullen mee. Mike wil ook mee. Nu eerst nagaan of er plaats is in het hotel waar we pas de volgende dag naar toe zouden gaan. Op camping is er geen bereik wel iets verderop bij informatiecentrum van Mt Robson waar we een schitterend zicht op hebben. Na ruim een half uur lukt het een kamer te reserveren en dus nu op pad voor nog eens bijna 90 km. De route is schitterend. Met 15 graden valt de temperatuur mee en hoewel ik voldoende regenkleding bij me heb zijn de eerste regendruppels niet welkom. Gelukkig zet de regen niet door. Als we na 50 km een pauze nemen worden we gewaarschuwd dat zich 400 meter verderop aan de rechterkant van de weg een aantal grizzlyberen bevinden. In de ochtend al een zwarte beer op 5 meter afstand gepasseerd. Gelukkig ging die snel de andere kant op toen Lieke mij op die beer attent maakte. De grizzlyberen hadden van meer voorbijgangers (in auto’s) belangstelling. Ik ben er aan de andere kant van de weg snel voorbijgereden. Een foto maken was er niet bij. 25 km voor Jasper verlaten we British Colombia en komen in Alberta. Er is een uur minder tijdsverschil. Binnen 4 uur hebben we Jasper bereikt via een mooie weg langs rivier en prachtige vergezichten met nodige klimwerk en tegenwind, maar wel droog. Het vergde nog enig geregel om de goede kamer te krijgen maar dat is Lieke wel toevertrouwd. Na het diner redelijk vermoeid snel mijn bed opgezocht.

Wo 14 juni: Purden Lake – Mc Bride (70km)

Vannacht even uit de tent en meteen 3 muggenbeten. Het afbreken van de tent is tevens een muggengevecht. Het begint Rusland op de Silkroute te benaderen. Het is mooi droog weer en volgens de voorspellingen blijft dat tot de avond zo. Een lange fietsdag van 155 km staat gepland. Als we na een paar km de highway 16 naar links opdraaien zien we rechts van ons toch heel donkere wolken. Met 9° is het niet te koud en we hebben weer wind mee. We hopen de regen voor te blijven. De weg is weer prima en bijna geen verkeer. Na 45km begint het te regenen en 10 km verderop begint het te gieten. Omdat het volgens de voorspellingen droog zou blijven hebben we alleen maar een regenjas bij ons. De temperatuur zakt naar 5° en als we na 70km bij de lunch aankomen zijn we volledig doorweekt en onderkoeld. Gelukkig is de dinnervan er nog die juist naar de eindbestemming van vandaag wil vertrekken. Geen moeilijke keuze om in te stappen. Onderweg nog bakken met regen. We overwegen in McBride een motel te nemen maar het is wat lastig om de bagage daar te krijgen en de volgende dag weer op camping 3 km verderop.

Als we op de camping aankomen zijn we nog steeds verkleumd. Wel wordt het droog en gaat er een waterig zonnetje schijnen, hetgeen ons doet besluiten toch onze tent maar op te zetten. In de middag McBride nog even bezocht en in de stationsrestauratie wat gedronken. Er komt daar 1x per dag een personentrein behalve op donderdag. De ene dag gaat de trein naar Jasper en de andere keer naar Prince Rupert.We waren net aanwezig bij de aankomst van de trein en de conducteur komt de stationsrestauratie nog binnen om te vertellen dat je moet instappen. Op de terugweg naar camping uiteraard weer wat regen.

Behalve wij hebben de meesten de dag toch uitgefietst maar komen wel na 16.00 verkleumd binnen. Mijn tentje staat al maar als een notoire snurker zijn tentje pal naast de mijne zet besluit ik toch maar mijn tent te verplaatsen. Er is immers ruimte genoeg. Na de nodige regen begint het wat op te klaren. Hopelijk goed voorteken voor morgen. De muggen hebben het vandaag sinds lange tijd eens laten afweten.

Di 13 juni: Prince George – Purden Lake (63km)

Lekker om weer te fietsen. Een kort ritje vandaag. Voor het ontbijt om 07.00 uur eerst de riders meeting. Over de route valt weinig anders te zeggen dan dat we highway 16 blijven volgen. Lieke en ik besluiten eerst om 09.00 uur te gaan shoppen in Prince George. Met de voorspelling dat het in Jasper -3° gaat worden lijkt me een wat warmer jack wel van belang. Zelf heeft Lieke in een outdoor shop al een warm jack gevonden. Het feit dat we dus later dan de groep vertrekken betekent wel dat we daar een verklaring voor moeten tekenen dat we dit op eigen verantwoordelijkheid doen omdat we daarmee de groep verlaten. Om 07.30 is iedereen weg en wij gaan ergens eerst echt ontbijten. Bovendien tijd om een nieuw horlogebandje voor mijn fitbit te zoeken. Deze heeft het begeven. Dat lukt bijzonder snel als Lieke bij je hebt. Om 09.15 stond ik al buiten de outdoor shop met een warm lichtgewicht jack.

Daarna snel op pad omdat we om 12.00 uur de lunch moeten halen. De route is prachtig en de weg is niet zo druk met verkeer als de laatste dagen. Bovendien zijn de zijkanten van de weg veel beter om te fietsen. Na 20km halen we de sweep in en vervolgens nog 4 anderen. Ruim voor 12.00 uur komen we op onze camping aan bij een prachtig meer. In de verte zien we al de besneeuwde toppen van de Rocky Mountains. Een aantal dapperen waaronder Lieke gaan nog zwemmen in het ijskoude meer. Daar kun je overigens het beste verblijven omdat daar aanzienlijk minder muggen je kunnen vinden dan bij je tent. Tot nu toe valt het niet mee met de muggen. Mijn tent is mijn veilige haven.

Categorieën: Uncategorized | 2 reacties

Berichtnavigatie

2 gedachten over “Rockies in zicht!

1. Madelein Holm

sjapo, sjapo, sjapo wat een leuke onderneming want er wordt nu zelfs gegolfd en geshopt!

Nog veel plezier
    Madelein Holm

2. Piet van der Burgt

Hallo Paul & Lieke.
    We volgen jullie site met de mooie omgeving en steden in BC & Alberta.
    Veel plekkenzijn wij met de auto geweest vanuit Vancouver naar Vancouver-Island enz.
    Waar jullie nu zijn zoals Banf en bij Leake Louise. flinke wandeling langs het Lake.
    De Jappanners stonden in de rij.
    We boekten een hotelkamer maar…. alleen uitzicht op bomen en nog eens bomen.
    Terug naar de receptie en leverden voor $ 250 de kamer terug. Vervolgens in Banf een mooie hotel-
    kamer voor $ 100. Onze finisch was in Calgery. enzovoort want zowel in Red Deer als Lethbridge
    bezochten we landbouwbedrijven uit het Land van Cuijk !