Echte fietswerk is begonnen

Do 8 juni: Ksan – Tyhee Lake (93km)

Vandaag een overzichtelijke afstand om te fietsen. Het is redelijk droog althans regenkleding hoeft net niet. We fietsen eerst 6 km terug en dat blijkt steiler dan ik de dag tevoren bij het afdalen heb ervaren. We moeten een ijzeren brug over die de Canadezen niet durven te fietsen. Wij dus wel. Op de higway 16 gaan we daarna gewoon weer verder. Deze blijkt de highway of tears te heten vanwege diverse ontvoeringen van vrouwen. Daar staan zelfs borden met waarschuwingen. Uiteraard verlies ik Lieke niet uit het oog.

De temperatuur is prima maar de beklimmingen doen wel een aanslag op de conditie. Er lijkt wat meer verkeer en we moeten aan de zijkanten van de weg blijven die vaak slecht zijn en vol rommel liggen. Als het echt naar beneden gaat nemen we wel de weg zelf. Overal waar we om ons heen kijken zien we besneeuwde bergen. 10 km voor de lunch komen we van de andere kant een fietser tegen die wel met ons een stukje mee wil fietsen. Hij woont in de buurt en traint zelf voor een lange tocht naar Halifax. Komt oorspronkelijk uit Schaesberg in Limburg maar spreekt geen woord Nederlands. Als we bij de lunchplek zijn is er nog een fietser en ook oorspronkelijk uit Nederland. Hij heet Reitsma maar ook geen woord Nederlands. 20% van de bewoners uit deze omgeving blijkt oorspronkelijk uit Nederland te komen. Beide fietsers eten gezellig een boterhammetje mee bij de lunch. Na de lunch is het redelijk vlak en geen tegenwind. Omdat we weten dat het de avond en nacht gaat regenen geprobeerd ergens in de buurt onderdak  te vinden maar tevergeefs. Maar het blijkt een mooie camping met overdekte ruimte om te zitten en tijdens de vele regen.

Wo 7 juni: Terrace – Tskan (142km)

Vandaag weer bijna 150km en het nodige klimwerk. Anders dan op de vorige tours doe ik heb meegemaakt heeft iedereen alle tijd. Je moet echt je best doen om niet als eerste te vertrekken.

Rond half acht vertrekken we. Het blijft highway 16 voorlopig. In het begin weinig verkeer. Het achterop komend verkeer maakt telkens een ruime boog om ons heen ondanks dat we op de vluchtstrook, of wat daar voor door moet gaan, rijden. Het landschap is schitterend met telkens zicht op besneeuwde bergen. De weg is glooiend met toch fikse klimmetjes. Vooral na de lunch is het hard werken met soms stijgingspercentages tot 9%.

Zoals ondertussen gebruikelijk komen we iets na 14.00 uur op de camping aan na 6 uur fietsen. Klaarblijkelijk toch wat teveel van mijn krachten gevergd want na paar uur lelijke krampen in rechterbeen. Gaat gelukkig ook weer over, hoewel het een beetje behelpen is in een laag tentje. De muggen zijn hier talrijk aanwezig maar het valt nog mee als je in Rusland op de Silkroute een leerschool hebt gehad.

Di 6 juni: Prince Rupert – Terrace (147km)

Om 07.00 uur ontbijt en dat is alleszins acceptabel. De zon schijnt al en het is droog voor het eerst in 3 dagen. Hoewel er al om 06.00 uur een ontbijt wordt geserveerd in het hotel vindt de tda organisatie het nodig aan de overkant van het hotel zelf een ontbijt te maken. Een beetje armoedig maar het ontbijt is prima. Het is nog redelijk fris als we vertrekken maar in droog weer fietsen is al een hele luxe. We rijden over de enige weg die er is en dat betekent met al het overige verkeer. Dat is er bijna niet en bovendien heeft de eeg redelijke zijstroken zodat we rustig onze weg kunnen volgen.

Na 30 km is er vanwege wegwerkzaamheden maar een strook beschikbaar. Die is breed genoeg om alle verkeer er overheen te laten gaan maar niet in Canada waar de veiligheid heel belangrijk is. Men wil ons eerst op alle overige fietsers laten wachten maar gelukkig kunnen we uitleggen dat dat zeker nog een uur gaat duren en na 5 minuten mogen we de open weghelft gebruiken samen met nog een busje. Hoe moeilijk kun je het maken. Na 30 km komen we bij een groot meer waar een krachtige wind uit het Oosten waait. Precies de kant waar wik naar toe gaan. Lieke en ik wisselen elke 5 km van kop en binnen 3 uur zijn we als eersten bij de lunch. Als we vertrekken is er nog niemand gearriveerd. Na een paar honderd meter krijg ik een lekke  band vanwege een metalen onderdeel van een autoband waarmee de zijstroken vol liggen want die worden nogal eens stuk gereden. Snel een binnenband vervangen en verder. Ik moet wel aan de afstand wennen want de laatste tijd geen ritjes boven 100 km gefietst.

Op het eind nog wat klimwerk maar in bijna 6 uur de 147 km gefietst. Daar zijn we heel tevreden mee.

Advertisements
Categories: Uncategorized | 1 Comment

Post navigation

One thought on “Echte fietswerk is begonnen

  1. Madelein Holm

    Hallo Paul,

    Indrukwekkend weer en wat een ander soort natuur dan in Afrika, wel heel mooi. Neem vooral meerdere keren per dag de Power in dan blijven de krampen lang[er] weg.

    Succes en nog veel plezier gewenst
    Madelein Holm

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: