Istanbul!!!

5 okt – Stage 116: Sile – Istanbul  (86 km)

Slechts 86 km vandaag. Dat is telkens de grootste fout die je kunt maken. Onderschatting van een rit. Ik ben blij met mijn kamertje want het heeft geregend. Bij het ontbijt dat dit keer om 07.00 uur is is het droog. Als we op weg gaan moet toch de regenkleding aan. Niet veel regen maar het fietst niet lekker als je ook nog regelmatig moet klimmen. En dat klimmen valt nog behoorlijk tegen. Blijkt ook meer te zijn dan opgegeven. De weg is nat en gevaarlijk bij afdalen. Na 50 km komt regen met bakken uit de lucht. Bij 12 ° niet echt aangenaam. Grote plassen op de weg. Als je niet van de regen nat wordt dan wel van voorbijkomend verkeer. Er is een lunch georganiseerd op een boot aan de Bosporus op 20 km van Istanbul. We komen drijfnat en koud aan en in een cafeetje naast de boot is het warm en proberen we weer warm en droog te worden. Als iedereen er is lunch op een overdekte maar open boot. Iedereen vlucht met wat eten weer cafeetje in. Na de lunch begint het wat op te klaren en we vertrekken naar een punt 15 km verderop voor maken van foto’s. Als we daar aankomen schijnt de zon zelfs. De laatste 7 km in konvooi. Dat gaat zo langzaam dat ik alle tijd heb om Bosporus te bekijken. Aan de overkant ligt Europees deel van Istanbul. Prachtig om te zien. Vlak bij hotel nog aan de Bosporus worden we ontvangen met champagne, althans wat daar voor door moest gaan. Felicitaties en weer foto’s. Er zijn nog 13 rijders over onder wie 3 zogeheten sectionals zoals ik. 5 van de 9 secties heb ik mee gefietst en wel bijna 8000 km van de 12500. Prachtige ervaring waarbij Mongolië en Turkije het mooist waren.

Aan begin van avond eerst nog een diashow van hele rit en uitreiking van awards, waarbij ik de award: ” fountain of youth” ontving. Mooi maar je wordt er niet jonger van. Om 20.00 uur nog een diner op prachtige locatie. Eerst wat lopen en met een bootje naar eiland met goed restaurant en 5 gangen menu. Heel gezellig maar je merkt dat iedereen ook met afscheid bezig is. Om iets over 22.00 uur is einde diner en dat is voor ons erg laat, zeker als je weet dat een aantal volgende ochtend  06.00 uur op vliegveld moeten staan en om 03.00 uur op moeten. Vroeg opstaan zijn we wel gewend maar dit zijn weer andere omstandigheden. De volgende ochtend ben ik weer op een normale tijd op om alvast te wennen. Daarna fiets in doos, bagage wegen en wachten op vertrek met taxi naar vliegveld. Mijn vlucht is in namiddag maar je blijkt de nodige tijd te moeten uittrekken om de brug over Bosporus naar het Europese deel over te komen. Nu gereed voor vertrek naar Nederland.