Adembenemend mooi!

25 september – Stage 108: Sebinkarahisar – River Camp (143 km)

Gisteren was het een lange dag. We waren zelfs als een van de laatsten binnen en werden door de sweep op de hielen gezeten. Dat is me nog nooit gebeurd. Wel waren een aantal rijders al eerder afgehaakt en hadden de van genomen. Op tijd naar bed in een kamer waar ook mijn tent een plekje had om te drogen. De voorspellingen voor vandaag zijn: koude morgen onder nul en harde tegenwind in de loop van de dag. Bovendien geeft route in begin een afdaling aan van 10 km. Ik zoek al mijn warme kleren bij elkaar en trek die over elkaar aan. Een voordeel is dat ik warm kan starten in tegenstelling tot dag ervoor. De temperatuur is gelukkig 2° boven nul, het is droog en de zon schijnt. Na een lange afdaling een fiks klimmetje van 5 km. In de afdaling zijn er mij verschillende voorbijgegaan die ik nu weer allemaal inhaal. Voor mij is het wegdek niet goed genoeg om mij vol naar beneden te storten. Het landschap waar we doorheen rijden is adembenemend mooi. Na 45 km draaien we een 4-baans weg op met weinig verkeer. De omgeving blijft schitterend. Het blijkt een perfecte fietsdag. Na een regendag en vervolgens erg koude dag, nu een zonnige dag waarbij temperatuur boven 20° komt. Enige is dat mijn Garmin fietsmeter af en toe wat kuren vertoont. Of het aan het apparaat ligt of mijn bediening is mij nog niet duidelijk. Om 15.00 uur komen we aan op de kampeerplek. Mooie plek. Zonder regen en kou blijkt kamperen toch wat aangenamer te zijn.

24 september – Stage 107: Field Camp to Sebinkarahisar (125 km)

De omstandigheden zijn niet ideaal in mijn tent om natte spullen te laten drogen. Eens een keer goed geslapen en als ik mijn spullen ga inpakken regent het niet. Wel moet ik mijn tent drijfnat inpakken. Niet ideaal voor de overige spullen die ook nog in mijn tas zitten. Vervelender is dat ik mijn natte schoenen aan moet en de ook niet echt droge “waterdichte” sokken. Als ik uit mijn tent ben voel ik dat het koud is. Snel nog winterhandschoenen uit mijn tas opgediept. Er is een kampvuurtje om het een beetje warm en droog te krijgen. Als we op pad zijn zie ik dat temperatuur nog geen 1° is. Dat wordt na 2 uur 3°. Na 37 km de eerste stop waar we warme koffie drinken. Het positieve is dat het niet regent. Er staat een behoorlijke tegenwind en we wisselen telkens van kop om de 2 km. Jacqueline om de 1 km. Er zijn een paar langere klimmen bij van 5 km. Per saldo moeten we in totaal 1850 meter hoogte overwinnen. Door dit alles schiet het niet echt hard op. Na 4 uur bereiken we lunch op 70 km. Het is nog steeds bar koud en slechts af en de zon. Op 85 km komen we door plaatsje waar markt is. We kunnen er nauwelijks door en nog maar eens pauze voor warme thee. Daarna wordt temperatuur wat vriendelijker omdat de zon er wat meer is. Tot nu toe nog niet eens zoveel geklommen maar dat is vandaag voor de laatste 25 km bewaard. Schitterende omgeving en het plaatsje waar we naar toegaan lijkt vlakbij. We moeten er wel nog 9 km voor klimmen. Pas om 16.00 uur aangekomen. Al om 17.15 uur dinner in restaurant in de buurt. Ik neem een eigen kamer waar ik al mijn natte spullen kan uitstallen, inclusief mijn tent.

23 september – Stage 106: River Camp – Field Camp (136 km)

We zitten in een gebied waar het al behoorlijk herfstig is. Komt ook omdat we boven de 1000 meter zitten. Het blijft af en toe wat regenen. Daardoor is het niet heel koud maar prettig is anders. Mijn tent is nog drijfnat als ik hem inpak. Later vertelt Jacqueline me die ook een Hilleberg tent heeft, dat het beter is  om de binnentent er uit te halen zodat die droog blijft. Dat zien we dan vanavond wel weer. We fietsen nog steeds in een schitterend berggebied. Wel met veel steile klimmetjes van 10 procent en soms zelfs 15. De weg is nat en met veel grind. Bij zo’n steile klim slipt mijn achterwiel weg en moet ik maken dat ik uitgeklikt raak, anders lig ik op de grond. De eerste 25 km is heel mooi maar het schiet niet hard op. Het weer is zwaar bewolkt en met wat geluk blijven we uit de regen, die we wel in de verte zien vallen. Na 40 km in een dorpje toch maar wat gedronken. Daarna schieten we met wat wind in de rug aardig op. Toch pas na vier uur fietsen bij lunch op 65 km. Daarna wordt het regenpakken weer, straffe tegenwind en veel klimmetjes. Ook meer dan op de route was aangegeven. We schuilen  in een plaatsje in een theehuis waar de kachel aan is. De hele dag is het niet warmer dan 10 – 12°. Men wil weten waar we vandaan komen en de thee is gratis. Op 125 km nog eens bij pompstation geschuild voor een hoosbui. Die regen hield niet op. We komen drijfnat op de kampeerplek aan. De laatste 500 meter door de modder. Mijn wielen lopen er in vast. Het is ondertussen al 16.00 uur en in een min of meer droge periode snel mijn tent opgezet. Die bleek van binnen nog behoorlijk nat. Toch droog gekregen. Er is een kampvuurtje onder een groot zeil en we proberen wat spullen droog te krijgen. Mijn fiets eerst in riviertje gewassen en daarna nog gepoetst om modder eraf te krijgen. Pittig dagje vandaag met bijna 8 uur fietsen. Vooral het laatste stuk was door de regen en kou zwaar.

22 september – Stage 105: Yusufeli to River Camp (110 km)

Gisteren is het de hele middag blijven regenen. Een wandeling maken naar Yusufeli maar achterwege gelaten. Omdat de route vandaag wat minder goed was aangegeven is onze tourleider Andreas de route voor de komende drie dagen nog eens gaan verkennen. Dat betekende dat hij laat in de avond terugkwam na 900 km te hebben afgelegd. Voor vandaag is de route dan ook goed verkend. De eerste 35 km rijden we over een smalle weg in een schitterende omgeving. Er is weinig verkeer maar de weg is erg smal met veel bochten en grind en het gaat veel op en af. Uitkijken dus. Regelmatig stop ik om een foto te maken. Fantastisch om hier te fietsen. Wel pittig. 1800 meter klimmen in totaal met soms meer dan 10% stijging. We hebben bijna 4.5 uur nodig om bij de lunch te komen op ruim 70 km. Alle proviand die ik bij me had is al op en ik ben hard toe aan een lunch en nu wel eens op een normalere tijd want het is al bijna 12.00 uur. Het is nog niet veel warmer dan 15° en veel meer wordt het vandaag ook niet. Bij de lunch krijgen we een warme tosti en die is zeer welkom.

Na de lunch is de route wat gemakkelijker en sneller. Onderweg nog gestopt voor een cola en geprobeerd een fles wijn op de kop te tikken. Helaas is dat niet gelukt. Het is hier geen Iran en toch blijkt het niet gemakkelijk aan alcohol te komen. Als ik er naar vraag in een winkeltje dan vertelt men dat je daarvoor naar een plaats 18 km terug moet. Dat toch maar niet. De kampeerplek is ergens buitenaf bij een rivier inclusief de daarbij horende vliegen. Als het gaat waaien en er regen komt zijn de vliegen voor een tijdje weg. Het maakt dus weinig uit of je door de kat of de hond gebeten wordt. Om 18.00 uur is het al bijna donker en het regent. Toch nog vroeg om naar bed te gaan. Maar er zit weinig anders op. Gelukkig heb ik nog een spannend boek. Wanneer we op de kampeerplaats aankomen krijgen we nog wel waarschuwing geen voedsel in je tent te bewaren. Er blijken beren op af te kunnen komen. Niet alleen in Canada dus beren.

Categorieën: Uncategorized | 1 reactie

Berichtnavigatie

Een gedachte over “Adembenemend mooi!

1. Nou Paul, heb ik door dat jij, naast Gavelieke, ook weer een eigen blog bijhoudt, zit je al bijna weer in het vliegtuig terug! Ps ik heb deze week ook gegolft, handicap 54 laten registreren.. succes met alles