Pitstop in Kars en eindelijk weer op de fiets

21 sep – Stage 104: Aksar – Yusufeli (102 km)

Mijn tent routine heb ik nu zodanig ontwikkeld dat ik binnen 40 minuten alles geregeld heb en klaar voor ontbijt. Ik had vanochtend 40 minuten over. De koffie was nog niet klaar. Er was veel hondengeblaf in de nacht en dat bevordert goede nachtrust niet. De rit van vandaag lijkt alleen maar afdalen maar achteraf blijken we 1000 meter te zijn gedaald en 500 meter te hebben geklommen. We beginnen dus met veel afdalen over een grote 4-baans weg waar we de eerste kilometers geen enkele auto zien. Wel wordt de weg gebruikt door boeren om met kudde vee naar een andere wei te trekken. Het landschap is schitterend en dat blijft hele dag zo. We verlaten na 20 km de 4-baans weg en blijven over goede asfaltwegen rijden met heel weinig verkeer. Lang rijden we langs een groot stuwmeer tussen de bergen. Als we na 65 km de lunchplek nog niet hebben bereikt denk ik dat we verkeerd zijn gereden maar een andere weg was er niet. Niet alle aanwijzingen van vandaag waren goed afgemeten. Na 70 km toch bij de lunch aangekomen. Daarna nog 30 km op en af tussen de bergen door naar Yusufeli. Daar komen we al voor 12.00 uur aan. De kampeerplaats is gepromoveerd tot hotel in die zin dat we een kamer met douche en toilet delen. Wel basic maar ik ben er blij mee zeker omdat het is gaan regenen. Het bezoek aan Yusufeli moet nog even wachten.

20 sep – Stage 103: Kars – Aksar (110 km)

Eindelijk weer de fiets op. Daar kom ik uiteindelijk voor. Om 06.00 uur ontbijt, maar 1.5 uur tevoren wordt ik al gewekt door de gebeden die door de luidsprekers schallen over Kars. En de ene imam zingt nog harder dan de ander. Na een ridersmeeting en matig ontbijt al om 06.15 op de fiets. De zon is nog niet in het dal gaan schijnen en het is net 1° boven nul. Had er rekening mee gehouden en warme kleren en handschoenen aan gedaan. Als de zon er eenmaal is warmt het snel op naar 10 graden. Veel warmer wordt het niet in de ochtend. Het is niet voor niets in de winter de koudste streek van Turkije. Daar komt bij dat we al boven de 1600 meter zitten en door klimmen naar ruim 2300 meter. In het begin nog bijna 10 km gravel. Daar is mijn fiets en ik niet zo blij mee. Oppassen voor lekke band en uitglijders. Daarna prachtige weg met heel weinig verkeer en schitterende omgeving. Voor de lunch, die op 60 km is gepland, nogal wat klimwerk. Daarna wat op en af in schitterende omgeving. De laatste 25 km zijn helemaal fantastisch. Lange afdaling in mooiste omgeving tot nu toe door rotsachtig berggebied. We hebben stevige tegenwind in de afdaling, maar dat komt dit keer goed uit want dan gaat het niet te hard naar beneden en is er tijd om rond te kijken. Al vlak na 12.00 uur op de kampeerplek aangekomen. De zon schijnt en de temperatuur is redelijk opgelopen tot in de 20 graden. Alle tijd om onder een boom eens rustig een boek te lezen. Om 18.30 uur al donker. Dan maar op tijd naar bed.

19 sep: 2e rustdag in Kars

Om 07.00 weer ontbijt waar ik ruim de tijd voor neem. Het fietsonderhoud stelt niet veel voor want in feite hebben we maar twee dagen echt gefietst en ook nog in goed weer. Kars is redelijk overzichtelijk en lang niet zo groot als bijvoorbeeld Tabriz. Vanaf het hotel kun je de citadel zien liggen. Daar heb ik een wandeling naartoe gemaakt. Eerst door het centrum van Kars waar het al behoorlijk druk is. Bij een pinautomaat wil ik geld pinnen. Er zijn genoeg pinautomaten maar overal staan er lange rijen. De reden daarvan is dat men er niet alleen geld kan opnemen maar ook storten. En dat gaat dan briefje voor briefje. Uiteindelijk heb ik toch nog ergens geld kunnen pinnen. De citadel is als gebouw niet echt aantrekkelijk. Wel heb je er een prachtig uitzicht over Kars. In de middag geluncht in parkje vlakbij het hotel. Men schenkt et geen alcohol maar als je zelf een biertje meebrengt mag je het er wel opdrinken. Dat was reden om er ‘s avonds ook maar te gaan dineren en een fles wijn mee te nemen. Dat gaf toch wat grotere problemen en uiteindelijk mochten we aan de rand van de eetgelegenheid in het parkje zelf toen het al bijna donker was onze fles wijn opdrinken. Op tijd naar bed, morgen om 05.00 uur op en weer fietsen. Volgende rustdag is over 7 dagen.

18 sep: 1e rustdag Kars

Om het bioritme wat vast te houden op tijd opstaan en om 07.00 uur ontbijt. Het is opvallend dat het om half zes in ochtend al licht is en om half zeven ‘s avonds al donker. Dat zal dus op de fietsdagen vroeg opstaan worden. Wanneer ik om tien uur Kars in wandel dan is het al erg druk en heel veel winkels zijn open ondanks dat het zondag is. Ik ga maar eens op zoek naar een kapper. Na wat zoeken en vragen kom ik bij een kapper terecht waar er 5 wachtenden voor mij zijn. Ik heb de hele dag de tijd en voor het eerst in mijn leven dat ik het niet erg vind te moeten wachten bij de kapper. Ik kan het eens rustig bekijken en krijg thee geserveerd. Er zijn 2 kappers en 2 hulpjes die alles aangeven en schoon houden. Ik ben wel een beetje een bezienswaardigheid. Na een half uur ben ik aan de beurt en met mijn boekje Turks kan ik duidelijk maken hoe ik het wil hebben. In het boekje is een hoofdstuk “bij de kapper opgenomen” en dat is handig. De hele behandeling duurt 45 minuten en ik heb het idee dat ik er grijzer en kaler door ben geworden. En dat voor omgerekend 3 euro.

Voor de rest van de dag met eten en drinken en shoppen doorgebracht. In de middag geprobeerd de Formule 1 race te volgen. Geen zender te vinden die het uitzond. Alles is voetbal dat hier de klok slaat. Een samenvatting van PSV tegen Feijenoord was wel te zien. Aan eind van de middag nemen we afscheid van 2 rijders. Een gezellige party. We blijven nu met nog maar 13 rijders over en 6 stafleden en een gids.