Grote wegen, goed asfalt en veel verkeer

15 sep – Stage 99: Steppe Camp – Maku (141 km)

Nog steeds heb ik mijn oude tent bij me en omdat ik die niet meer ga gebruiken heb ik hem op verzoek van Andreas weggegeven aan onze gids in Iran, Fahri. Na het avondmaal heb ik hem laten zien hoe die moet worden opgezet. Naast mijn nieuwe tent. Met enige weemoed afscheid ervan genomen. De ruimte van die tent en het gemak om er gebukt in rond te lopen mis ik wel. Anderzijds werken niet alle ritsen van de oude tent meer en blijft mijn tent nu staan in een storm. Tel je zegeningen.

Vandaag redelijk wat klimwerk met name voor de lunch. Helaas werkt de eerste 20 km mijn Garmin niet maar dat lag aan mij. Ik moet toegeven dat ik het toch een groot gemis vind om die gegevens te missen. Na 20 km dus weer helemaal gelukkig. Ondanks dat de wind weer eens behoorlijk tegenzit en het klimmen de nodige tijd vraagt. Na 37 km een colaatje ergens genomen en na 61 km weer. Door het klimmen en de tegenwind duurt het meer dan 4 uur voor we op lunchplek aankomen. De route loopt nu eens niet de hele dag over de drukke hoofdweg. Dat betekent wel slechtere weg. Na de lunch hele lange afdaling door ruig gebied. Iets minder dan 8 uur onderweg geweest. Weer eens een echte fietsdag.

14 sep – Stage 99: Tabriz – Steppe Camp (146 km)

Een redelijk lange dag kan het worden omdat in de loop van de dag de wind steeds sterker kan gaan worden vanuit het westen, uiteraard de richting die wij ook zo’n beetje gaan. Daarom na ontbijt meteen vertrekken. Er zijn wel een paar locale rijders die ons willen vergezellen maar daar willen we niet op wachten. Misschien niet zo aardig. Een aantal anderen hebben wel gebruik gemaakt van die begeleiding. Omdat we redelijk aan de buitenkant van Tabriz zitten (gisteren immers 6 km gelopen om in centrum te komen) kunnen we fietsend Tabriz uit. Wel heel goed opletten want het verkeer heeft geen enkel respect voor een fietser. Vlak voor je neus je afsnijden is heel gewoon. De wind is maar matig en ondanks drukke verkeer schieten we lekker op. Na 40 km als we een wat grotere plaats voorbij zijn wordt het wat rustiger. Nadat we een heel regelmatig klim hebben gehad waarmee we 400 meter zijn gestegen in een lange afdaling naar de lunch. De lunchvan stond nogal verdekt opgesteld en op het laatste moment zag ik hem als enige van ons drieën nog staan. Twee andere rijders voor ons hadden hem gemist.

Na de lunch wel wat rustiger verkeer maar ook smallere weg en nogal warm 30°. De voorspelde harde tegenwind blijft gelukkig uit. We hebben nog ruim de tijd voor een drinkpauze. Om 14.00 uur zijn we op de kampeerplaats die redelijk basic is. Inmiddels is de omgeving wel veel mooier geworden. In een bergachtig gebied met prachtige vergezichten. Wel allemaal kaal. We zitten nu weer op een hoogte van iets onder duizend meter. Het bleef nog lang warm.

13 sep: Rustdag Tabriz

Gisteren al een halve rustdag gehad en met taxi half Tabriz gezien. Veel behoefte om de stad te bekijken heb ik niet zoals bij mij vaak het geval is. Na het gebruikelijke fietsonderhoud er maar eens te voet er op uit. Vanaf hotel loopt de weg 6 km recht door naar de blauwe moskee die een bezienswaardigheid moet zijn. Ik loop 6 km lang langs alleen maar kleine winkeltje van 3 bij 4 meter en waar ze ook nog vaak hetzelfde verkopen. Om de blauwe moskee in te mogen moet je ook nog betalen. Er moet nog veel aan gerestaureerd worden en van binnen valt het me tegen met veel oude versleten tapijten en dat in een land waar de Perzische tapijten in overvloed aanwezig zijn. Wanneer uit de luidsprekers de gebeden ten gehore worden gebracht weet ik niet hoe snel ik weg moet komen. En dat terwijl er niemand aanwezig is in de moskee. De bazaar is een groot winkelgebied waar ik wat geld heb kunnen wisselen. Daarbij probeert men je altijd te beduvelen door zoveel biljetten te geven dat je de tel kwijt raakt. Ik was nu op mijn hoede en kreeg het te weinig uitbetaalde alsnog. Een verschil van 15 dollar bij het wisselen van 100 dollar. Voor de 6 km terug wilde ik een taxi naar het hotel terug nemen. Ik wist dat het niet meer dan 100.000 rial (3 dollar) hoefde te kosten en men wilde mij het achtvoudige laten betalen. Dat maakte mij zo boos dat ik maar weer ben gaan lopen. Ik bleek in 4 uur 15 km te hebben gelopen. Nog meer dan het lopen van 18 holes op de golfbaan.

Nog een evaluatie van de eerste 5 fietsdagen.

Het materiaal. Ik ben heel blij met mijn racefiets. Is heel geschikt voor de route die we nu hebben. Ik heb een fietstasje voor op mijn stuur waar alle benodigdheden voor overdag in kunnen. Niets meer op mijn rug en ook geen camelbag. Bevalt me uitstekend. En mijn nieuwe Garmin laat me in een oogopslag alle fiets gegevens zien. Geen gepruts aan mijn metertje tijdens het fietsen. Bovendien heel nauwkeurig. Lichamelijk voel ik me uitstekend.  De eerste vijf fietsdagen zijn niet echt uitdagend geweest. Geen pijntjes of krampen waar het ook aan gelegen mag hebben.  De route tot nu toe niet echt aantrekkelijk. Te veel verkeer en te grote wegen. Wel goede wegen maar wat wil je op zulke hoofdwegen.

12 sep – Stage 98: Tikme Dash – Tabriz (68 km)

De ochtend is niet zo koud als voorspeld. Toch nog maar 8°. Handschoenen dus niet nodig. Die zitten nog in mijn zogeheten permanent bag waarover ik alleen op de rustdagen de beschikking heb. Vanaf de kampeerplaats moeten we eerst over een onverhard stuk weg terug naar grote weg. Dat is niet echt geschikt voor mijn fiets met niet te dikke banden en ik ben extra voorzichtig en zo nodig stap ik af. Ik wil niet meer van mijn fiets vallen. De verwondingen van de eerste 2 maanden zijn nagenoeg allemaal verdwenen. Niet dat het zo ernstig was maar mijn schouder voel ik nog steeds, wel steeds minder. We kampeerden op 1800 meter hoogte en we stijgen eerst nog naar 2100 meter. De weg is vaak vierbaans meestal met ruimte aan zijkant, toch ook geregeld niet. Het vele verkeer is toch een storende factor. De staf heeft daarom besloten de laatste 25 km niet te laten fietsen vanwege drukke verkeer in Tabriz. Een stad met 1.5 miljoen inwoners.

In begin is het nog frisjes om te fietsen. Wanneer de zon op is en we ook de nodige kilometers moeten klimmen is het al snel te warm voor de extra kleding. Het fietsen is me de laatste dagen redelijk gemakkelijk gegaan en dat is vandaag niet anders. Nadat we op 2100 meter zijn aangekomen is het een lange afdaling over goed asfalt met wind in de rug. Wanneer mijn fiets de snelheid van 70 km per uur bereikt knijp ik toch maar in mijn remmen. Het fietstasje voor op mijn stuur veroorzaakt wat instabiliteit bij hogere snelheid. Overigens ging het hard genoeg. Binnen 2.5 uur bereiken we het begin van Tabriz. In een parkje gebruiken we de lunch. De vijf eerst aankomenden worden als eerste in een van de busjes naar het hotel gebracht. Omdat ik als vijfde aankom kan ik meteen mee en ben dan al voor elf uur in het hotel. Na vijf dagen fietsen morgen een rustdag. De dag van vandaag heeft daar ook veel van weg. Desondanks laat ik mijn wasje toch maar doen. De hotelkamer is redelijk maar niet geschikt om je was te doen. Met Brian zou ik een hotelkamer moeten delen maar omdat zowel hij als ik graag beschikking hebben over een eigen kamer sprak ik met hem af te proberen een extra kamer te nemen waarvan we de kosten delen. Omdat ik vroeg was lukte dat plan.

In de avond geprobeerd een restaurant te vinden. De taxichauffeur bracht ons niet naar het opgegeven restaurant, maar naar andere kant van Tabriz naar een restaurant dat gesloten bleek te zijn. Ook andere restaurants bleken gesloten vanwege een nationale feestdag. Uiteindelijk naar veel rondrijden ergens een pizza gegeten. De taxichauffeur bleef op ons wachten want hij wilde ons terugbrengen naar het hotel. Na bijna heel Tabriz gezien te hebben en na drie kwartier rijden zijn we eindelijk terug in het hotel. De hele onderneming duurde bijna 3 uur en omgerekend kostte dat 15 euro en kreeg hij een pizza die was overgebleven.

Advertisements
Categories: Uncategorized | Leave a comment

Post navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: