Storm en mul zand

11 juni – Rustdag: Ulaangom

Terugkijkend op de afgelopen zes dagen dan waren het intensieve fiets dagen. De rustdag is dan heerlijk ook al moeten er allerlei klusjes worden gedaan. Bovendien hoop ik op herstel van wat kleine ongemakken. Mijn rechterelleboog, mijn linkerschouder en een schaafwond aan mijn knie. Allemaal niet zo ernstig dat er niet gefietst kan worden. De blessure die ik het meest vreesde is onder controle en wel kramp in mijn rechterbovenbeen.  Daarvoor heb ik sportfysiotherapeut bezocht al twee maanden voor vertrek. Vanaf toen elke dag rek-en strekoefeningen gedaan en een paar behandelingen. Het heeft heel goed geholpen. Wel paar keer na lange dag een dreigende kramp maar mocht geen naam hebben.

Vanochtend begonnen met reparatie van mijn tentstokken. De nieuwe stok die Joost voor mij had meegebracht in Ulaanbataar op lengte gemaakt en de oude stok gebruikt als onderdeel voor een van de stokken die in de storm een hele rare vorm had gekregen. In het hotel waar ik zit is het heerlijk rustig. Geen last van overbezette wifi of niet functionerende laundry afdeling. Mijn fiets had een onderhoudsbeurt nodig na 6 dagen in modder en stof rijden. Kon ik mooi op de binnenplaats doen van het hotel waar ik belangstelling kreeg van een van de bewoners die daar in een ger huizen. ‘s Middags nog wat rondgefietst door Ulaangom, hoofdstad van een van de 22 provincies in Mongolië met 20.000 inwoners. Op sommige plaatsen was het een drukte van belang en werden er formulieren in gevuld. Naar ik vernam zou het om regionale verkiezingen gaan. Verder voorbereiden op de komende week. Over 7 dagen pas weer rustdag. Wel over drie dagen grens over naar Rusland. Dat zal wel een halve rustdag betekenen want je blijkt er minimaal 4 uur voor te moeten uittrekken.

10 juni – Stage 23: Desert Camp – Ulaangom (87 km)

Dit wordt de zesde dag dat we fietsen en morgen een rustdag in Ulaangom. Niet echt lang geslapen omdat het ‘s avonds tevoren om 23.00 uur nog 30° was in mijn tent. Het tentje staat wel wankel en vertoont allerlei gebreken. Toch nog bruikbaar. Gelet op de relatief korte stage hoop ik rond de middag in Ulaangom te zijn. Misschien had ik dat niet moeten hopen want je onderschat daarmee de te overbruggen afstand. Er staat een behoorlijke wind. De weg valt mee. De route is eindeloos. Links heel ver weg bergen en rechts ver weg een meer. Voor je zie je niets anders dan een weg waarvan je 50 km lang niet kunt zien waar die naar toe gaat. Na 40 km wordt de weg onberijdbaar en dat tot de lunch op 65 km. Ik kom tot de conclusie dat ik nog zelden zo lang op zulke slechte weg heb gereden. Meestal vind je ergens wel een vlakker stukje. De weg was vaak 50 meter breed zonder een fietsbaar stuk. Misschien had ik de dag te licht opgevat maar ook anderen hadden dat stuk vervloekt. Na de lunch bereiken we na zes dagen weer asfalt. Nog 15 km wat op en neer en uiteindelijk rond 14.00uur in Ulaangom. Daar is wel een vrij nieuw hotel. Ik blijk met 3 anderen op een kamer te zijn ingedeeld. Dat is mij wat te onrustig en krap. Iedereen heeft al zijn bagage ook nog bij zich. Lonely Planet bracht uitkomst en ik heb op paar honderd meter afstand intrek in ander hotel genomen. Meteen maar begonnen met fiets poetsen en wasjes doen. Kreeg ook nog een ijzerzaag te pakken om mijn tentstok in te korten.

9 juni – Stage 22: Baruunturuun – Desert Camp (100 km)

Een rustige nacht met weinig wind waarin mijn tent is blijven staan. De rit van vandaag is met 25 km ingekort omdat de staf ook in de gaten heeft dat ritten boven 100km off road teveel gevraagd is voor velen. Al vrij snel komen we voor een riviertje te staan. Aanvankelijk denk ik dat we een verkeerde route hebben maar aan de overkant hangt een oranje lint en de weg gaat er verder.  Meestal probeer ik er fietsend door te komen. Dit is wel erg breed. Halverwege op een steen rijden en omvallen is een reëel gevaar. Mijn waterdichte sokken komen weer goed van pas. Op een been in het water en de andere op de trapper kom ik er zonder natte voeten door. Mijn fietsgezel trapt halverwege de rivier de ketting eraf en staat met beide voeten tot ver over zijn enkels in het water. In de loop van de dag komen we nog een paar wat smallere riviertjes tegen waar we moeiteloos door heen rijden. Toch telkens spannend hoe diep het is en of er geen grote stenen dwars liggen.

De eerste 40 km gaan voor de wind en de weg is heel goed berijdbaar. Als dat zo door gaat had de etappe niet ingekort hoeven te worden. Dat wordt heel anders als we weer in het mulle zand  belanden. Veel lopen want er is geen doorkomen aan. We zijn ondertussen in een totaal ander landschap beland en wel in een woestijn met veel zand en zelfs zandduinen waarover we heen moeten ploegen. De een is handiger in het rijden in zand dan de ander. Uiteindelijk valt het lopen mee. Na de lunch aan een meer met veel vliegen komen we in uitgestrekte woestijnvlakte waar je het einde niet kunt zien. Alsof je op zee bent. Schitterende omgeving maar de weg is zeer moeilijk berijdbaar. Telkens verandert de kwaliteit en het is technisch moeilijk te berijden. Telkens wordt je helemaal door elkaar geschud. Toch fijn dat de rit werd ingekort. Nog altijd 6.5 uur gefietst. Wel al om 14.00 uur op campsite waar het zeer warm is en dat ook lang blijft.

8 juni – Stage 21: Tes – Baruunturuun (110 km)

Net toen ik alles in mijn tent georganiseerd had en wilde gaan slapen stak er een harde wind  op. Deze werd steeds harder en hoewel ik ‘s middags mijn tent met de kop in de wind had gezet kwam de storm nu schuin op mijn tent. Eerst hield ik met mijn handen de het tentdoek tegen want ik was bang dat hij plat zou gaan. Het werd steeds heviger. Maar even buiten gaan kijken of alles vast zat. Een enkel touw zat los. Het vastmaken daarvan hielp niet veel en ik probeerde de tentstok aan een touw overeind te houden. Ook dat hielp niet en de tent ging plat. Op de hele campsite was er van alles aan de gang om tenten overeind te houden of af te breken zoals de grote tent van de organisatie.  Gelukkig regende het nog niet en koud was het ook niet. Ik ben maar begonnen met me aan te kleden en mijn spullen in veiligheid te brengen. Met moeite kon ik die vanuit de plat geslagen binnentent krijgen. Gelukkig een waterdichte tas. Ik ben in een van de busjes gaan zitten want het was ook gaan regenen. Diverse tenten waren niet meer bruikbaar. De organisatie had ondertussen slaapruimte geregeld in nabijgelegen Tes. Daar heb ik ook maar gebruik van gemaakt. Mijn matrasje kon ik nog net meenemen uit mijn tent en mijn slaapzak had ik al. Miste alleen mijn hoofdlampje. Dat was wel lastig omdat er in de geregelde slaapruimte geen licht was. We lagen of op een soort bed of op eigen matrasje. Het was ondertussen wel 24.00 uur geweest. Ontbijt werd uur later gepland. Veel heb ik niet geslapen. Toen we de volgende ochtend om kwart over zeven aankwamen leek alles weer normaal. Mijn tent was weer wat overeind gekomen en alleen de stokken waren krom maar niet gebroken.

De Hilleberg tenten van de Zweden leken nergens last van te hebben. De storm had 3 uur geduurd en zou windsnelheden hebben van 100km per uur volgens Canadese kenners. Er moest wel weer gewoon gefietst worden zij het een uurtje later. Snel mijn tent afgebroken, me omgekleed, bord pap naar binnengewerkt en iets voor achten op de fiets. Beetje onwerkelijk allemaal en wat werktuigelijk aan het fietsen in de hoop op tijd op campsite te zijn om te zien of tent nog bruikbaar was. Eerste 50 km knap moeilijk door veel mul zand. Echt goed op weg blijven letten. Na lunch werd het stuk beter berijdbaar en om 16.00 uur op campsite. Toch weer ruim zeven uur gefietst. Helaas in laatste stuk mijn knie nog kapotgevallen omdat voorwiel in gat in de weg weggleed. Het goede nieuws is dat ik met wat buigen van de stokken mijn tent weer gewoon kon opzetten.