Wind, regen en kou in en op weg naar Mongolië

Paul en erwin in de woestijn

 

23 mei – Stage 8: Valley Camp – Sajnsjand (142 km)

Mongolië heeft een uur tijdsverschil meer dan China en dat betekent in feite uurtje minder. Om 5 uur op is in feite om 4 uur. Om 06.00 uur ontbijt want we hebben onze tijd hard nodig om de kilometers in te halen die we de dag ervoor te weinig hebben gefietst. De tent opruimen als het wat miezert valt nog te doen maar bij 2° levert dat zulke koude handen op dat je niks kunt vastpakken. De tent is wel behoorlijk nat maar alle spullen nagenoeg droog gebleven. Ook mijn fiets want die kon in de voortent. Na het inpakken staat het ontbijt klaar. Het is wonderbaarlijk hoe men dat ontbijt onder deze omstandigheden klaar krijgt.

Ik heb alle fietskleding aan die ik bij me heb. Dat zijn 5 laagjes. Met waterdichte handschoenen en sokken moet dat lukken. Bij het ontbijt wordt gezegd dat we vanaf de lunch op 60 km met busjes naar Sajnsjand kunnen. Ik had mij ’s nachts al voorgenomen om de dag niet helemaal te gaan fietsen. Eenmaal op de fiets valt het nog meer tegen dan gedacht. Het miezeren wordt regen. De wind komt hard schuin van voren. De laatste 20 km is de wind wat minder maar de regen des te meer. De waterdichtheid van de de handschoenen en sokken valt tegen althans ze zijn steenkoud. Het is een kwestie van elk kilometer aftellen en je afvragen of dit nu heldendom of gekte is. Het laatste is mijn conclusie. Als we behoorlijk verkleumd op 60 km bij lunch aankomen blijkt de organisatie het voor vandaag genoeg te vinden en laat ons met busjes naar Sajnsjand brengen. Het zou (voor de ingewijden) niet van invloed zijn op de EFI status, maar dat was voor mij allang geen overweging meer. Klaarblijkelijk vond de organisatie het ook onverantwoord om verder te fietsen. In Sajnsjand bleek de zon te schijnen. Konden we onszelf opwarmen en spullen drogen.

 

22 mei – Stage 7: Zamin- Uud  – Valley Camp (70 km)

Vandaag gaan we grens over van China naar Mongolië en dat vraagt nogal wat organisatie.  De voertuigen uit China die we gebruiken mogen niet de grens over en worden in Mongolië door 5 kleinere busjes vervangen. We gaan eerst met  2 bussen naar de grens. Een bus voor de personen en een voor de fietsen. Het zijn dezelfde bussen en met veel moeite worden de fietsen op de zitplaatsen gemanoeuvreerd. Bij de grens met China moet iedereen met zijn eigen bagage door de scanners van China. Valt niet mee met twee grote tassen en nog wat fietsspullen en struikelde daarbij wat vervelend over een andere tas. Gelukkig hoeven de fietsen er niet uit. Het feit dat we China niet per vliegtuig verlaten, zoals iedereen dat wel had opgegeven bij de visumaanvraag levert ook geen probleem op. Dan nog Mongolië binnen zien te komen. Daar weinig oponthoud althans de bagage hoeft niet nog eens gescand te worden. Klaarblijkelijk weten de Mongoliërs wel dat de Chinezen dat grondig hebben gedaan.

De hele onderneming heeft toch bijna hele ochtend geduurd. Niet zo erg omdat al die tijd regende. Nadat alle fietsen weer de bus uit zijn gekomen gaan we aan eind van de ochtend voor tochtje van 99 km op pad. Al gauw blijkt dat dit onhaalbaar is want er staat een zo stevige wind dat je nauwelijks nog 10 tot 12 km per uur vooruitkomt op dit glooiende terrein. Na 2.5 uur de lunchtruck al en daar wordt gezegd dat kampement op 70 tot 80 km zal zijn. De wind is zo hard dat je beter een col kunt opfietsen. Een voordeel is dat het droog is. Na 4.5 uur fietsen heb ik samen met Erwin 70 km afgelegd en kan ik de tent gaan opzetten. We komen als tweede aan en de laatsten komen pas om 19.00 binnen als de maaltijd al is uitgeserveerd.

Ondanks de harde wind lukte het mij met mijn Afrikaanse ervaring redelijk snel mijn tent op te zetten. Het is bitterkoud, maar een paar graden en ik ga zo snel mogelijk mijn tent in. Alles wat ik aan fietskleding  bij me had, had ik aangedaan.Mijn nieuwe slaapzak tot -5 komt me nu goed van pas. De hele nacht wappert mijn tent op en neer en soms denk ik dat die lucht in vliegt. Toch blijft die staan. Het gaat ook nog miezeren maar dat hoor je niet door de wind. Toch ben ik regelmatig in slaap gevallen.

 

21 mei – Stage 6: Sonid Yougi – Erlianhaote (122 km)

Tot nu toe heel relaxed om in hotels te overnachten en ’s avonds gezamenlijk in een hotel te eten. Gisteravond waren we wel bekijks want een groep vrouwelijke Chinezen wilden met onze vrouwelijke deelnemers op de foto. Bovendien werd er nog gedanst en gezongen maar gelukkig niet lang want je kon elkaar niet meer verstaan. Vanochtend wat regenkleding bij elkaar gezocht want er is regen voorspeld. De regen viel in het begin wel mee maar de temperatuur was naar 8° gezakt. Mijn waterdichte sokken had ik wel aan maar helaas dezelfde soort handschoenen niet. Na 6 km was er enige onduidelijkheid over de route want we zouden als fietsers niet over tolweg kunnen, maar met omweggetje er toch gekomen. De regen viel wel mee, de temperatuur niet en de wind al helemaal niet. Stormachtige wind uit noordoosten terwijl wij noordelijk moesten. Toch nog redelijk op tijd bij lunch na 70 km.

De wind was zo sterk van opzij geworden dat we scheef op onze fietsen moesten hangen om niet om te waaien.  Bovendien regelmatig zandduinen op de weg. Op sommige momenten nagenoeg gezandstraald. Na de lunch draaide de weg even naar het westen en hadden we wind mee maar dat was snel over. Het was iets warmer (13°) geworden maar toen het in de laatste 10 km regende koelde het snel weer af naar 8°. Een groot verschil met de 30 graden van de dagen ervoor. Gelukkig had ik de regenkleding, die me vooral tegen de wind beschermde. Op deze kou had ik nu nog niet gerekend. Over mijn echt warme kleding heb ik pas weer de beschikking als ik mijn tweede tas weer heb en dat is over 2 dagen als het rustdag is. Gelukkig lijkt het weer morgen iets beter.

 

20 mei – Stage 5: Xianghuangqi – Sonid Yougi (123 km)

Dit keer als echte hollander voor het ontbijt gisteren 2 broodjes gekocht en zelf koffie gezet. Op elke kamer staat een waterkoker en instantkoffie smaakt beter dan niets. Bij ontbijt nog wel een eitje genomen en snel op pad. Dat is dan 06.15 uur. Het blijft een vreemde aanblik zo’n nieuwe stad met grote gebouwen, heel brede straten en allemaal nieuwe huizen. Gisteren was er in de lobby van het hotel plaatselijke pers maar die konden en wilden niet reageren op de vraag vanwaar deze nieuwe stad. Ik hoorde dat het bedoeld is om Chinezen uit andere streken te bewegen hierheen te verhuizen om te voorkomen dat de Mongoliërs in de meerderheid zijn.

De weg is prima en de eerste 20 km gaat redelijk voor de wind tot we een heuvel over moeten klimmen en de wind volledig gaat draaien. Dat zal de hele dag zo blijven en maakt de tocht redelijk zwaar. Al snel vinden Erwin en ik elkaar zoals in Sudan. Zonder daarover iets te zeggen nemen we elke 2 km van elkaar de kop over. De kilometerpaaltjes langs de weg helpen daarbij. Het landschap wordt steeds kaler, het verkeer minder en de weg smaller maar goed berijdbaar. De omgeving is verlaten en woestijnachtig. De lunch is na 70 km en het is nog maar 10.00uur.

Na de lunch sluit Steve bij ons aan en ploeteren we samentegen de wind in. Het is bovendien best heuvelachtig. Toch al om op tijd in het hotel met slechts gemiddelde van 20km per uur terwijl dat dag ervoor bijna 30 was. Dat is verschil dus tussen wind mee of tegen. De plaats Sonid Yougi heeft wat brede straten met veel winkeltjes. Naarmate we Mongolië naderen begint het allemaal eenvoudiger uit te zien.

 

Advertenties
Categorieën: Uncategorized | 1 reactie

Berichtnavigatie

Een gedachte over “Wind, regen en kou in en op weg naar Mongolië

  1. Ha Paul,
    Niu, als ik langs al je verslagen naar beneden scroll om dit commentaar te kunnen intoetsen, dan denk, wow, wat een hoop tekst. Nu al Genoeg voor een fiks bork likk me. Groet!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Blog op WordPress.com.

%d bloggers liken dit: