De eerste dagen op de fiets

19 mei – stage 4: Zhangbei – Xianghuanqi (163 km)

Voor het eerst een wat langere rit op het programma, dus 06.00 uur ontbijt en om 06.30 uur op de fiets. Weer in een hotel geslapen en dat maakt de voorbereidingen wat sneller en makkelijker. Het weer is nog steeds goed, een beetje frisjes. We zijn redelijk snel buiten Zhangbei en we hebben geluk met een harde rugwind – het gaat ons letterlijk voor de wind. Binnen 3 uur bij lunch op 80 km. In feite verlaat ontbijt want het is net 09.00uur geweest. Ik fiets samen met Erwin die zelfde snelheid heeft als ik. Soms sluiten er een paar anderen aan die later weer hun eigen tempo zoeken. Ik heb me voorgenomen rustig aan te doen om krampperikelen te voorkomen zeker nu we meer dan 150 km afleggen. Daar was ik dit jaar nog niet aan toegekomen. Heb wel twee maanden lang op advies van sportfysiotherapeut dagelijks rek- en strekoefeningen gedaan. Die doe ik ook nu nog braaf en het lijkt redelijk te helpen. Dat doet de rugwind vandaag ook.

Na de lunch wordt landschap kaler en komen we in Binnen-Mongolië. We komen langs nieuw aangelegde wegen en steden. Ook de plaats waar we overnachten heeft grote nieuwe gebouwen en heel brede wegen zonder verkeer. Het hotel is een gigantisch gebouw met hele grote parkeerplaats zonder auto’s. We zijn al op tijd in het hotel om in te checken maar dat duurt per persoon bijna 10 minuten. Het lijkt wel of elk visum via de telefoon door een instantie eerst gecontroleerd moet worden. ‘s Middags genoeg tijd om wat foto’s te maken van deze vreemde stad in Binnen-Mongolië.

 

18 mei – stage 3: Zhangjiakou – Zhangbei (60 km)

Vandaag om 07.00 uur riders meeting, een uur later dan gewoonlijk want het is maar een kort ritje van 60 km. Wel 1000 meter klimmen over onverharde weg. Het Chinese ontbijt zonder koffie of thee blijft wennen. Wel dumplings die met een beetje inlevingsvermogen wat broodachtig zijn. Een hard gekookt ei is er ook altijd bij. Om 07.30 uur op pad met aantal anderen.  Het eerste stuk is nogal druk want het is een grote stad waaruit we vertrekken. Het blijft goed opletten en vooral niet aarzelen om je weg te vervolgen, want voorrang krijgen is er niet bij. Die moet je nemen. Als we de stad uit zijn wordt het al snel landelijker. Na 20 km is het gedaan met het asfalt en wordt de weg onverhard. Het verkeer bestaat vooral uit vrachtwagens die zand of grind vervoeren. Overal wordt van alles afgegraven of opgehoogd. Vlak voor de lunch is het nog pittig klimmen en heb ik voor het eerst de kleinste versnelling nodig. Na ruim 40 km komen we op 1500 meter hoogte en bij de lunch. Opvallend zijn de vele windmolens die we dan zien. Het geeft een schril contrast met de kleine dorpjes die nog bijna uit lemen hutten bestaan. Als we na de lunch verder rijden zien we wel honderden windmolens in verre omgeving om ons heen. Al rond het middaguur in het hotel.

 

17 mei – rustdag: Zhangjiakou

Al na 2 dagen een rustdag. Wat mij betreft had dat niet gehoeven, zo zwaar waren eerste dagen nog niet. Na deze rustdag moeten we zes dagen fietsen achter elkaar. Over vier dagen zijn we in Mongolië en gaan dan voor het eerst kamperen. De 2 tassen strategie moet ik er op aanpassen want de kampeerspullen moet ik elke dag bij me hebben. Heb geprobeerd een 3 tassen strategie te introduceren maar werd niet toegestaan. Nog op zoek geweest naar grotere tas maar was niet te vinden. Uiteindelijk is het met wat weglaten van spullen toch gelukt.

Gedurende de dag wat rondgelopen en gefietst door Zhangjiakou. Redelijk grote plaats maar je verstaanbaar maken in engels lukt niet. Stad heeft brede wegen en grote gebouwen met op de trottoirs overal geparkeerde auto’s waar je je alle voetganger tussendoor moet wurmen. Het weer is zonnig en warm en hopelijk blijft dat zo.

 

16 mei – stage 2: Yanquing – Zhangjiakou (130 km)

Vandaag een relatief lange tocht en voor het eerst dit jaar fiets ik verder dan 110 km. Stuk beter geslapen maar het blijft nog een beetje wennen. Op tijd in bed en hoewel ik race van Max Verstappen op telefoon tot ronde 33 had gevolgd toch maar gaan slapen. Wat een verrassing ‘s ochtends toen ik vernam van zijn winst via app van zoon Bas.

Het ontbijt gaat op zijn Chinees en dat is rijst en nog meer warme gerechten, maar geen brood. Even wennen, maar dat gaat snel als je een hongerige maag hebt. Om 06.30 al op de fiets en het is nog frisjes. Mijn fietsmetertje zit nog in de tas die al ingeladen is in de truck. Dat is lastig want er zijn nog wel wat aanwijzingen waarvoor je moet weten hoever je bent. Erwin met wie ik in 2014 ook al de eerste sectie van tour d’Afrique heb gefietst is mijn redding. Hij heeft de route keurig uitgeschreven voor op zijn tas en samen gaan we als eersten op pad. Al snel zijn we de stad uit en in rustige omgeving is het mooi fietsen. Dat verandert snel als we een zeer drukke weg met veel vrachtverkeer van zeker 40 km moeten volgen. Echt uitkijken geblazen want de vrachtwagens wijken ver naar rechts uit om inhalende tegenliggers de ruimte te geven. Bovendien zijn er aan de zijkanten gevaarlijke gaten. Ook lastig zijn de fietsers en brommers die aan de verkeerde kant van de weg rijden en je tegemoet komen of het de normaalste gang van zaken is. Vooral in de steden.

Na 70 km lunch op een weg in reconstructie. Met de fiets op de nek naar de nieuwe weg. Er volgt nog het nodige klimwerk als vervolg op het laatste stuk voor de lunch. Er zijn in totaal 1000 hoogtemeters te maken vandaag. Na 103 km zijn we even de weg kwijt. Twee andere rijders komen terug omdat ze de autoweg niet op mogen. Even gebeld met de tourleider en die blijkt een aanwijzing om bij km 103 links af te slaan vergeten te zijn op te schrijven op het routeboek. Dus stukje terug. Laatste 25 km nog pittig vanwege warmte en tegenwind. Om 13.30 uur al bij hotel en de rest van de middag wat uitgerust en rondgekeken.

 

Advertisements
Categories: Uncategorized | 4 Comments

Post navigation

4 thoughts on “De eerste dagen op de fiets

  1. Ha Paul!
    Ben (weer) onder de indruk! Van jouw Ausdauer etc. Wish I was there. Ben benieuwd hoe Mongolie is, om te fietsen. Groeten aan Erwin!

  2. joke

    Paul, wat een spannende tocht, zie dat je er weer helemaal voor gaat. Mooie foto’s en tekst om met je ‘mee te fietsen’. Wat een uitdaging, maar dat is precies waar je zo van houdt. lfs joke

  3. Ha Paul, mooie berichten!
    Zo krijg ik er ook weer zin in.
    Groeten uit Oslo, waar het van 03 tot 23 uur licht is.
    Geef mij maar de tropennacht dan, met of zonder Mongoolse regen, stor, kou of hitte.
    Ben je ak in uzbekistan of wat voor stan ook?
    Groet!
    Henrik

  4. Wiel

    Hallo Paul. Wij zijn weer onder de indruk. Ben benieuwd naar de verhalen straks. Over dat golfen hoef je je voorlopig geen zorgen te maken. Vanaf afgelopen week zijn de de meeste banen in de regio geheel of gedeeltelijk gesloten vanwege wateroverlast. (Waterholes in Geijsteren zijn dicht.). Wij konden dus ook niet oefenen. Groet Wiel en Nelly

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: