Van Lilongwe naar Lusaka

Stage 67: Jehova School Camp – Lusaka 104 km (7 april)

We blijken redelijk op hoogte te zitten en een slaapzak is vanwege kou hard nodig. Geen kouderecord zoals in Nederland maar als ik om zes uur vertrek dan is het behoorlijk fris. Meteen al stevig klimmen als warming up. Er hangen lage wolken en af en toe rijden we zelfs in de mist. Mijn fietsmetertje valt van mijn fiets en vandaag rij ik weer eens even zonder. Vandaag is het een relatief korte afstand naar Lusaka en de race gaat tot de lunch vandaag zodat er niet in de stad geracet hoeft te worden. Ik verteer de bruine bonen van de avond tevoren of misschien de pap maar moeizaam.  Het eten is overigens altijd geweldig verzorgd en dat voor zo’n grote groep. Zeer smaakvol en afwisselend. Ook voor de vegetariërs. Na de lunch in relatief rustig tempo naar Lusaka met de wind in de rug. Ik heb ondertussen wel een beetje last van mijn linkerknieholte gekregen dus ik kan rustdag in Lusaka goed gebruiken. In Lusaka mis ik het einde route en rij 5 km te ver door. Dat krijg je als je fietsmetertje niet werkt. In Lusaka hebben we een hotel gereserveerd en voordat de taxichauffeur het hotel heeft gevonden hebben we half Lusaka gezien. Uiteindelijk is het maar een paar km van de tda campsite maar die afstand bepaalde de taxirekening helaas niet.

Stage 66: Luanga Bridge – Jehova Camp = 124 km (6 april)

In het hutje heerlijk geslapen, de beste nachtrust tot nu toe,  alhoewel dat over algemeen toch wel goed is. Alweer vroeg vertrokken na het gebruikelijke bord pap met veel ingrediënten. Het gaat nogal op en af met flinke klimmetjes.  Het landschap heeft veel weg van Ardeche in Frankrijk. Opvallend dunbevolkt en ook weinig kinderen hier. De mensen lijken iets minder opdringerig dan in Malawi.  Een groot verschil met Malawi is echter dat je als fietser hier in Zambia geen recht op de weg lijkt te hebben. Als er verkeer achter je aankomt rijden ze je nagenoeg van de weg ook al is er geen tegemoetkomend verkeer. Opvallend is ook dat fietsers hier rechts rijden (verkeer in Zambia is links) net als voetgangers die in Nederland aan andere kant van de weg lopen. Dat betekent dat je moet oppassen dat je geen botsing met een tegemoetkomende fietser krijgt. Na de lunch vandaag het geluk van rugwind en minder steil dan voor lunch. Na de lunch blijkt ook een van mijn hydraulische remmen stuk. Er is een kabel doorgeschuurd door een onderdeel van het fietsmetertje. Met alleen een achterrem gaat het ook wel maar gelukkig weten de mechanics van de tda het te maken, ook al zijn ze niet echt bekend met systeem.

Stage 65: Petauke – Luanga Bridge = 171 km (5 april)

Vandaag hopelijk zonder ongeregeldheden de eerste racedag sinds Lilongwe waar nieuwe sectie is begonnen. Al meteen vertrokken en lange tijd rijd ik als eerste. De plaatselijk bevolking kijkt dan nog verrast. Als kinderen blanken zien roepen ze consequent ” How are you”. Nu iets minder maar het is ook nog vroeg. Al na 3 uur fietsen lunch op 80 km bereikt.  Wel wat vroeg als je bedenkt dat het nog maar 9 uur is. Na de lunch nog 2 uur behoorlijk doorgefietst in een groepje met twee andere fietsers. Onderweg heb ik geen tijd genomen voor het nemen van foto’s. Henri had lunchtruck genomen en we komen samen nog net zo vroeg aan dat we een hutje als onderdak kunnen krijgen. Eigenlijk was alles vol maar vanwege annulering van een reservering hadden we geluk. Hoewel dat relatief is gezien de exorbitante prijzen die de van oorsprong Nederlandse eigenaar rekent. Dat merkt ook de Lonely Planet op. Wel een prachtige plek aan de Luanga River. De overkant van rivier blijkt Mozambique te zijn.

Stage 64: Chipata – Petauke = 176 km (4 april)

We hebben vandaag een flinke tocht op het programma. Na een vroeg vetrek ben ik om negen uur ik al bij de lunch maar daar aangekomen moesten we drie uur wachten omdat in Katete, het plaatjes verderop, ongeregeldheden en demonstraties waren. De ongeregeldheden zouden te maken hebben met een moord van een paar weken geleden waar de politie niet genoeg aan heeft gedaan. Na drie uur wachten konden we onder politiebegeleiding door. In Katete was ondertussen veel politie en ook legereenheden gearriveerd die we bij vanaf de lunchplek voorbij hadden zien komen. In Katete zelf was het rustig maar 500m daarbuiten stonden veel mensen die een wegblokkade hadden gemaakt van brandende autobanden. Wij moesten meteen naar de kant en in de lucht schiettende militairen vanaf rijdende voertuigen gingen op de blokkade af. Best beangstigend. Na tijdje in konvooi met politie begeleiding was het weer rustig. Langs de kant van de weg lagen een aantal opgepakte demonstranten die door de politie onder controle gehouden werden. Een bijzondere ervaring en daarna moesten we nog 90km fietsen. Ben eerst een stuk met de racers mee gereden maar dat ging uiteindelijk te hard, zeker toen het iets steiler werd. In de middag kwamen we toch nog aan op de campsite waar ik nog twee huisjes kan reserveren.

Stage 63: Lilongwe – Chipata = 152 km (3 april)

Om 5.45 uur wordt het ontbijt  geserveerd op de campsite en dat betekent dat we al vroeg uit het hotel weg moeten om op tijd te zijn. Op mijn fiets neem ik de nodige bagage mee en rij nog bijna in het donker die ene kilometer bergop en ben ruim op tijd voor koffie en ontbijt. Dit keer geen dreigende wolken maar een wolkeloze hemel bij vertrek. Ook de wind staat niet tegen en het is zelfs redelijk vlak. Terwijl wij Lilongwe uitrijden komen ons opvallend veel fietsere tegemoet met stapels hout of zakken houtskool op de bagagedrager. Onbegrijpelijk hoe men ook daarmee kan fietsen. De lunch die na 80 km was , is al snel bereikt. Daarna op naar de grens met Zambia. Onderweg worden we door heel veel kinderen bepaald niet vriendelijk begroet en wordt er gebedeld om geld. Het herinnert mij een beetje aan Ethiopië, maar er vliegen geen stenen door de lucht. De grensformaliteiten met Zambia verlopen voorspoedig. Het verschil met Malawi is opvallend. Veel minder kinderen op straat en de kinderen hier gaan naar school. In Malawi lijkt onderwijs aan heel veel kinderen voorbij te gaan. We kamperen op een redelijk luxe campsite met mooie douches en toiletten. Er blijkt in de bar ‘s avonds een karaoke te zijn dus ik zet mijn tent zover mogelijk weg. Hopelijk dit keer rustiger nacht dan een paar dagen geleden.

2 rustdagen in Lilongwe (1en 2 april)

Sja wat moet je melden over rustdagen als het om fietsen gaat? Zoals gebruikelijk de fietskleren zelf gewassen en weer even terug naar tda campsite een kilometer van ons hotel vandaan. De weg gaat geleidelijk bergop en wat mij betreft is bergop lopen vermoeiender dan bergop fietsen. De wifi verbinding op tda campsite is heel redelijk en dat maakt de communicatie een stuk gemakkelijker. Soms toch wel frustrerend als het niet werkt. Klein onderhoud aan fiets en fietsmetertje dat door nattigheid waarschijnlijk was uitgevallen weer aan de praat gekregen. We zullen zien voor hoelang het nu zal werken. Ik ben er al aan gewend geraakt zonder te fietsen zonder me ongelukkig te voelen. Als we aan het eten zijn gaat het regenen.  Niet zomaar maar met bakken. We zitten onder golfplaten dak en het gekletter is zo hard dat je elkaar bijna niet meer verstaat. Op de 2e rustdag staan we al om zeven uur op de golfbaan waar we nou niet bepaald sierlijk spelen maar wel even iets anders hadden om ons over druk te maken dan over tda gebeuren. Daarna Lilongwe een beetje verkend en op zoek gegaan naar een bikeshop waarvan Anke me een foto gestuurd had. Iemand van het hotel kon me aan de hand daarvan zo vertellen waar ik moest zijn. De rest van de dag wat voorbereidingen getroffen voor de volgende 5 fietsdagen.

Advertisements
Categories: Uncategorized | Leave a comment

Post navigation

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: