De laatste dagen….

Donderdag 8 maart. Isiolo – Nanyuku. 71 km.

Het lijkt vandaag een gemakkelijke dag te worden met maar 71 km. Maar we moeten wel de eerste 30 km 1500 meter klimmen. Als je de campsite afrijdt de asfaltweg op begrijp je niet waarom je bijna niet vooruitkomt. Hele uitgestrekte vlaktes die veel meer stijgen dan je kunt waarnemen. In de verte kun je de Mt Kenia zien liggen. Prachtig landschap. Helaas is het zicht wat beperkt door de wolken hoewel Mt Kenia toch goed te zien is. Na drie uur vooral klimmen lunch op 2000 meter hoogte en het is er koud en winderig. Met wind in de rug en wat afdalen al voor de middag op mooie campsite in Nanyuku. Daar vind ik zowaar wifi.

Woensdag 7 maart. Konvooidag.

Vandaag rustig begin van de dag. Er hoeft niet gefietst te worden. We worden 175 km met de bus vervoerd. Het dagelijkse ritme gaat wel gewoon door, om 7 uur ontbijt en tegen achten vertrekken we in konvooi naar Isiolo. De eerste 20 km is hobbelen. Daarna begint asfalt van de weg die in 2011 is geopend. Tegen de middag komen we aan bij een hotel waar we kamperen op groen gras. De rest van de dag is fietsonderhoud, banden wisselen en kletsen. Het wordt ons afgeraden om naar Isiolo te gaan dat een paar km verderop ligt. Het er namelijk  niet echt veilig zou. Foto’s van konvooi, vanuit bus, buiten bus en van campsite.

Dinsdag 6 maart. Marsabit – Laisamis 96 km.

Na de rustdag die zeer welkom was vroeg aan ontbijt die tevens als ridersmeeting dient. Het overzicht van voor mij de laatste dagen staan op een foto. Vandaag wordt een zware off road dag voorspeld en een behoorlijk aantal riders neemt al meteen de truck. Er wordt op aangedrongen geen foto’s te maken, zeker niet ban het volk de samburu. We hebben nog meer militaire begeleiding dan gebruikelijk. De volgende dag zullen we zelfs een deel met de bus afleggen omdat er vorige week wat ongeregeldheden waren. We vertrekken uit Marsabit waar het nog heerlijk koel is, een prachtige nevel hangt en bijzondere bomen groeien. De weg gaat wel naar beneden maar is bijzonder moeilijk vanwege vele gaten en keien. Als fietsers gaan we sneller dan begeleidende voertuigen. Er zijn ook stukken waar je lekker kunt doorfietsen. Toch nog twee maal gevallen. Kapotte knie en elleboog en men rechter pink stond ook niet meer normaal. Na wat bewegen schoot bovenste kootje vanzelf weer in kom.

Na de lunch wordt de weg nog slechter. Soms denk je dat het niet slechter kan maar blijkt het toch te kunnen. Als we in buurt van Laisamis komen hebben we aantal keren last van stenengooiende kinderen. Dat hadd ik niet meer verwacht, maar waar we zijn in een onherbergzaam buitengebied. De bevolking is heel anders en gaat zeer kleurrijk gekleed. Om half drie, net voor grootste hitte over. Er blijken wel meer riders te zijn gevallen want bij de de medicals is het druk.

Maandag 5 maart. Rustdag Marsabit.

Na de vermoeiende dag van gisteren had ik een kamer genomen. Helaas geen toilet of douche. Daarvoor moet je naar buiten. Het muskietennet onverhoopt gebruikt want ’s ochtends had ik er vier gevangen in het net. De zusters serveerden ontbijt en lunch. Heel de ochtend ben ik druk geweest met fiets poetsen en wassen, want aanvankelijk was er geen water. Na een warme lunch weer energie om naar Marsabit te gaan. Gelukkig kregen we een lift. In Marsabit hadden ze wifi en daar heb ik dankbaar gebruik van gemaakt. Op de terugweg taxi naar taxi gevraagd. Dat blijken daar motorfietsen te zijn. Zonder helm en met heel goed vast houden veilig overgekomen in campsite. Op de foto campsite bij de nonnen. De hoofdweg door Marsabit en de eetzaal bij de nonnen.

Categorieën: Uncategorized | 1 reactie

Berichtnavigatie

Een gedachte over “De laatste dagen….

1. Madelein Holm

Heel goed gereden waarde heer ten Brummelhuis, u bent als 17e in uw 1e traject geclasseerd en als 10e in het 2e traject. Een prestatie van formaat met slechts 1 pinkie uit de kom.

Wij doen het u niet na.

Goede thuisvlucht en thuiskomst gewenst.